בעהי"ת
בכשרות רצועות התפילין יש שלושה מרכיבים: עיבוד הרצועה, שיעור העור,
צבע הרצועה. כמו בציצית ובמצות, גם ברצועות, בתים וקלף יש
"מכונה" ו"עבודת יד". אם בציצית הגדרה זאת מתייחסת לטווית
ושזירת הפתילים, ובמצות, לאפייתן, בסת"ם שם "מכונה" או "עבודת
יד" מוסב על עיבוד העורות (שחייב להיעשות לשמה), וברצועות גם על צביעתן.
א"כ על מי שמקפיד בליל הסדר במצות עגולות וכל השנה בפתילים עבודת יד, עליו גם
לדאוג לקנות רצועות "עבודת יד".
בשיעור הרצועות שני מימדים—אורך ורוחב. רוחב הרצועה
חייב להיות לפחות 1 ס"מ לכל אורכה (ולשיעור חזון אי"ש 1.1 ס"מ), לכל אורך הרצועה עד אחרי הכריכות באצבע. כל הרצועות היום (חוץ מרצועות מיוחדות
ששמים בתפילין קטנות של מקובלים, שצרות יותר) מתחילות עם רוחב של 1.5 ס"מ לפחות, כך שרק אם יש קרע עמוק צריך לדאוג למדוד את הרצועה באותו מקום ולעקוב אחר התפתחויות.
מודדים שיעור זה לפי מצב של רצועה מתוחה ושטוחה, לא מקופלת או מקובצ'צ'ת (כמו
שקורה תמיד באיזור הקשר של יד, שהרצועה נדחסת שם ומתקפלת).
שיעור אורך הרצועה של יד—כדי להדק על הזרוע, למתוח
ישר עד האצבע, ולעשות שלוש כריכות שם. ז"א שאם הרצועה לא מספיק ארוכה לעשות
שבע כריכות על היד וגם על האצבע, מוותרים על אלה של היד לטובת אלה של האצבע,
שהכריכות על היד אינן אלא מכח מנהג.
שיעור אורך הרצועה של ראש, צריך להגיע צד ימין עד מקום
ברית המילה וצד שמאל עד הטבור, לכתחילה לכל דעות. יש דעה שצד ימין רק עד הטבור וצד
שמאל עד הלב, ואם אין תפילין בנמצא עם רצועות ארוכות מותר בדיעבד להניח בברכה כל
עוד שהרצועה יורדת שני טפחים מהקשר משני הצדדים.
רצועות שחורות—הלכה למשה מסיני. אך לגבי שיעור המעכב צמחה מחלוקת
גדולה בדורנו. הרב אלישיב שליט"א מחמיר לפסול חסרון בצבע בדומה לשיעור
הרצועה עצמה—ז"א שאם במקום אחד בתוך שיעור אורך הרצועה ירד קצת צבע ויש שם
פחות מס"מ צבע לרוחב, הרצועה פסולה והמניח מברך ברכה לבטלה ל"ע. אבל
רבים מרבותינו הקדושים, וביניהם הרב ואזנר שליט"א, פסקו שבצבע הרצועה הולכים
אחר הרוב. ז"א כל עוד שרוב הרצועה שחורה, אפשר לברך.
שחרות הרצועות מחוייבת רק בצד החיצוני שלהן. אמנם היום
מוכרים רצועות שצבועות גם בקצוות של הצדדים או שחורות מכל וכל משני הצדדים, אבל
אלו הידורים שונים שלא מתאים לכל אחד להדר בהם. כאן דיברנו על כשרות הרצועות;
בע"ה נקדיש מאמר נפרד להידורים שונים בתפילין ומשמעותם.
ע"כ
|
יעקב גשר |
אני עוסק בתחום ספרות סת"ם זה משנת תשס"א התמקצעתי בכמה וכמה ענפים בתחום זה, ביניהם הגהה, שיפוץ ספרי תורה עתיקים, והדרכה לסופרים. בצבא פקדתי על יחידת סופרי הסת"ם של הרבנות הצבאית. |
אני עוסק בתחום ספרות סת"ם זה משנת תשס"א התמקצעתי בכמה וכמה ענפים בתחום זה, ביניהם הגהה, שיפוץ ספרי תורה עתיקים, והדרכה לסופרים. בצבא פקדתי על יחידת סופרי הסת"ם של הרבנות הצבאית. |
מכון אור המזוזה |
מכון מקצועי למכירה ובדיקה של תפילין ומזוזות, מגילות וספרי תורה. מתאים לכל הנוסחים והעדות, ומחירים שמתאימים לכל כיס. |
רח' יצחק שדה 28 |
גבעת שמואל |
0527617126 |
|
יהדות - כללי |
תאריך: 29/6/2010 |
תגיות:
סת"ם
תפילין
רצועות תפילין
|
|
|
|
|