מאמר - האתר הראשי להפצת מאמרים וקידום מקצועי
כניסה למערכת כותבי מאמרים כתיבת מאמר חיפוש מאמר מאמרים
 
 
 

כשרות רצועות תפילין

כשרות רצועות תפילין

/ יעקב גשר
בעהי"ת
 
בכשרות רצועות התפילין יש שלושה מרכיבים: עיבוד הרצועה, שיעור העור, צבע הרצועה.  כמו בציצית ובמצות, גם ברצועות, בתים וקלף יש "מכונה" ו"עבודת יד".  אם בציצית הגדרה זאת מתייחסת לטווית ושזירת הפתילים, ובמצות, לאפייתן, בסת"ם שם "מכונה" או "עבודת יד" מוסב על עיבוד העורות (שחייב להיעשות לשמה), וברצועות גם על צביעתן.  א"כ על מי שמקפיד בליל הסדר במצות עגולות וכל השנה בפתילים עבודת יד, עליו גם לדאוג לקנות רצועות "עבודת יד".
 
בשיעור הרצועות שני מימדים—אורך ורוחב.  רוחב הרצועה חייב להיות לפחות 1 ס"מ לכל אורכה (ולשיעור חזון אי"ש 1.1 ס"מ), לכל אורך הרצועה עד אחרי הכריכות באצבע.  כל הרצועות היום (חוץ מרצועות מיוחדות ששמים בתפילין קטנות של מקובלים, שצרות יותר) מתחילות עם רוחב של 1.5 ס"מ לפחות, כך שרק אם יש קרע עמוק צריך לדאוג למדוד את הרצועה באותו מקום ולעקוב אחר התפתחויות.  מודדים שיעור זה לפי מצב של רצועה מתוחה ושטוחה, לא מקופלת או מקובצ'צ'ת (כמו שקורה תמיד באיזור הקשר של יד, שהרצועה נדחסת שם ומתקפלת).
 
שיעור אורך הרצועה של יד—כדי להדק על הזרוע, למתוח ישר עד האצבע, ולעשות שלוש כריכות שם.  ז"א שאם הרצועה לא מספיק ארוכה לעשות שבע כריכות על היד וגם על האצבע, מוותרים על אלה של היד לטובת אלה של האצבע, שהכריכות על היד אינן אלא מכח מנהג.
 
שיעור אורך הרצועה של ראש, צריך להגיע צד ימין עד מקום ברית המילה וצד שמאל עד הטבור, לכתחילה לכל דעות.  יש דעה שצד ימין רק עד הטבור וצד שמאל עד הלב, ואם אין תפילין בנמצא עם רצועות ארוכות מותר בדיעבד להניח בברכה כל עוד שהרצועה יורדת שני טפחים מהקשר משני הצדדים.
 
רצועות שחורות—הלכה למשה מסיני.  אך לגבי שיעור המעכב צמחה מחלוקת גדולה בדורנו.  הרב אלישיב שליט"א מחמיר לפסול חסרון בצבע בדומה לשיעור הרצועה עצמה—ז"א שאם במקום אחד בתוך שיעור אורך הרצועה ירד קצת צבע ויש שם פחות מס"מ צבע לרוחב, הרצועה פסולה והמניח מברך ברכה לבטלה ל"ע.  אבל רבים מרבותינו הקדושים, וביניהם הרב ואזנר שליט"א, פסקו שבצבע הרצועה הולכים אחר הרוב.  ז"א כל עוד שרוב הרצועה שחורה, אפשר לברך. 
 
שחרות הרצועות מחוייבת רק בצד החיצוני שלהן.  אמנם היום מוכרים רצועות שצבועות גם בקצוות של הצדדים או שחורות מכל וכל משני הצדדים, אבל אלו הידורים שונים שלא מתאים לכל אחד להדר בהם.  כאן דיברנו על כשרות הרצועות; בע"ה נקדיש מאמר נפרד להידורים שונים בתפילין ומשמעותם.
ע"כ
יעקב גשר
אני עוסק בתחום ספרות סת"ם זה משנת תשס"א התמקצעתי בכמה וכמה ענפים בתחום זה, ביניהם הגהה, שיפוץ ספרי תורה עתיקים, והדרכה לסופרים. בצבא פקדתי על יחידת סופרי הסת"ם של הרבנות הצבאית.
אני עוסק בתחום ספרות סת"ם זה משנת תשס"א התמקצעתי בכמה וכמה ענפים בתחום זה, ביניהם הגהה, שיפוץ ספרי תורה עתיקים, והדרכה לסופרים. בצבא פקדתי על יחידת סופרי הסת"ם של הרבנות הצבאית.
מכון אור המזוזה
מכון מקצועי למכירה ובדיקה של תפילין ומזוזות, מגילות וספרי תורה. מתאים לכל הנוסחים והעדות, ומחירים שמתאימים לכל כיס.
רח' יצחק שדה 28
גבעת שמואל
0527617126
יהדות - כללי
תאריך: 29/6/2010
תגיות:   סת"ם    תפילין    רצועות תפילין   


ממומן

מאמרים נוספים בתחום יהדות - כללי

ארון קודש והחשיבות של בית הכנסת לחיים היהודיים / אביב יועצים
בית כנסת הוא יותר מספרי או ארונות קודש. בית כנסת הוא בראש ובראשונה מקום בעל משמעות מיסטית ודתית עבור בני הדת היהודית.
ארונות קודש ובתי כנסת מיוחדים ברחבי העולם / אביב יועצים
בפעם הבאה שתהיו בבית הכנסת שלכם ותביטו בארון קודש, תחשבו על בתי הכנסת שברחבי העולם ותתפללו גם אתם להגיע אליהם יום אחד ולראותם.
ארון קודש כמספר סיפורים / אביב יועצים
ארון קודש הוא אמנם חפץ דומם שאיננו משמיע קול אך כדרכם של הרבה חפצים דוממים, אנשים שומעים אותו הוא מדבר אליהם.
ארון קודש: מה הוא אומר לך? / אביב יועצים
קהילות שונות ואנשים בונים סוגים שונים של ארונות קודש. כשהם רואים ארון קודש, אנשים שונים מגיבים אליו בצורות שונות שכן עבור אנשים שונים הארון מבטא דברים שונים.
תפילין: שעה של מסתורין / אביב יועצים
המראה של החפץ הקדוש והכה מוכר הזה מעורר בי הרגשה מוזרה. אני מביט על תפילין ואני מרגיש שמדובר במין חפץ מסתורי שכולו אפוף בסוד ובניחוח של עולם אחר ורחוק.
תפילין: קנייה כתהליך בונה / אביב יועצים
אפשר להפוך את תהליך הקנייה של זוג תפילין לתהליך בונה שבו לומדים על משמעות המצווה ובונים את הזהות היהודית והאישית בהקשר למצווה הזו.
ארון קודש: לבנות בשכל או ברגש? / אביב יועצים
אם רוצים להקצין את העניין, אפשר לומר שבנייתו של ארון קודש חדש יכולה להיעשות באחת משתי הדרכים הללו: בדרך השכל או בדרך הרגש. במציאות העניין הרבה פחות פשוט.
ארון קודש והידור מצווה מודרני / אביב יועצים
הידור בבניית ארון קודש מבטא גם הכבוד שהקהילה מרגישה כלפי ספרי התורה המונחים בתוך הארון, גם כלפי בית הכנסת שבו הארון שוכן וגם כלפי האמונה בכללותה.
ארון קודש: תורה, תפילה וקהילה / אביב יועצים
ארון קודש מבטא את השילוב בין שלושה ערכים חשובים ביהדות. תורה, תפילה , קהילה: שלושה ערכים שמתבטאים בעצם מהותו של ארון קודש.
ארון קודש: מה שאינו נגלה לעין / אביב יועצים
ארון קודש מסתיר מאחורי הפרוכת ובתוך החומרים שממנו הוא עשוי כמה וכמה דברים שעלולים להיעלם מעינינו.
מאמרים תפריט ראשי
שאלות ותשובות
יתרונות
אודות
הסבר
צור קשר
 
 
 
אודות | צור קשר | מפת האתר | אינדקס אתרים | sitemap | סניפים