בתי ספר פרטיים בישראל
בשנים האחרונות יותר ויותר הורים בוחרים לשלוח את הילדיהם שלהם לבתי ספר פרטיים. משנות השמונים קמו בישראל יותר מ- 200 התארגנויות להקמת בתי ספר פרטיים. בשנים האחרונות ישנה עליה מתמדת בקצב של רישום ההתארגנויות.
שליש מבתי הספר הוקמו בתחומי העשרה כמו מדעים, מוזיקה, וספורט ובסביבות 15 אחוז הוקמו למען ערכים, לדוגמא: שילוב של בין יהודים וערבים. קרוב לשליש נוסף קמו למען ערכים כמו דמוקרטיה. רוב ההתארגנויות נמצאות באזור המרכז ומעטות נמצאות בפריפריה.
על מה מעידים הנתונים?
הנתונים מצביעים שישנה כמיהה אצל ההורים למערכת שונה, שתספק תכנים מגוונים יותר לילדים ושתגיע לתוצאות טובות יותר. מערכת החינוך היום נמצאת היום במשבר והדבר מורגש בתוצאות של התלמידים ובפערים שהתלמידים צוברים עוד בגיל מוקדם. ההורים לא רוצים לשלוח את הילדיהם שלהם לכיתה של 40 תלמידים ומוכנים לשלם הרבה יותרכסף בשביל שהילד יילמד בכיתה קטנה, שבה יוכל לקבל את מלוא תשומת הלב לצרכיו. בנוסף בבית ספר פרטי ההורים מרגישים שהילדהבן שלהם מקבל את הטוב ביותר מבחינת איכות ההוראה, המורים וסביבת הלמידה.
בג"צ פורץ דרך
אחת מנקודות הציון המשמעותיות בהקשר להקמת בתי ספר פרטיים בישראל הייתה הבג"צ של קבוצת ההורים (נקראת העמותה לחינוך מתקדם בישראל) נגד משרד החינוך. הקבוצה העמותה ניצחה בבג"צ וזכתה להקים את בית ספר עתיד במקווה ישראל חולון. מדובר על בית ספר פרטי יסודי המתמקד בעבודה בקבוצות קטנות תוך פיתוח מיומנויות של לימוד עצמאי ואחריות. בית הספר רואה בילד קודם כל בן אדם הזקוק לסביבה אוהבת וליחס של כבוד מצד המורים. המטרה היא יצירה של תקשורת טובה בין התלמידים למורים ובינם לבין עצמם.