מאמר - האתר הראשי להפצת מאמרים וקידום מקצועי
כניסה למערכת כותבי מאמרים כתיבת מאמר חיפוש מאמר מאמרים
 
 
 

לא מקובל

"אמא, אני לא מקובל!"

/ אפרת קליש

"אמא, אני לא מקובל"

אחד הנושאים שיותר מטרידים הורים לילדים בגיל ההתבגרות, הוא בעיות חברתיות שיש לילד בחברת בני גילו. כשהילד פונה להוריו עם מצוקה, לרוב עולה צורך עז לפתור אותה עבורו. מייד. לתמיד.

אפרת קליש-מורד*

-          "אמא אני לא מקובל"

-          "איך זה יכול להיות? הרי אתה ילד כל כך יפה, וחכם..."

-          "אמא , אני אומר לך, אני לא מקובל!"

-          "ויש לך את החבר הזה והחבר ההוא..."

-          "אבל גם הם לא ממש מקובלים, אמא!"

-          "אז אני אדבר עם המורה, לא יכול להיות, אני אטפל בזה"

האם את באמת יכולה להעלים את זה? האם המורה יכולה? האם זה מה ש"נכון" לעשות?

לעיתים אנחנו עומדים חסרי אונים מול הבעיות של הילדים שלנו, אנחנו רוצים שהחיים שלהם יהיו יפים, שהם יצליחו בטווח הקצר ובטווח הארוך, שיהיו להם חיים חברתיים, שיהיו עצמאיים, משמעותיים, שיהיו בני אדם טובים, שיהיו מאושרים!

כשהילד מגיע עם מצוקה, לרוב עולה צורך עז לפתור אותה עבורו. מייד. לתמיד.

מה עושים????  האם זה בכלל אפשרי?

קודם כל לא להבהל, לנשום, להרגע...

'אבל איך אפשר להרגע????. אולי הוא לא רק "לא מקובל"? אולי גם מציקים לו? אולי הוא לא יודע להסתדר?'

הבחירה של הילד לשתף את הוריו

בואו נתבונן על מה שעובר על הילד. בהנחה שהוא משתף בחוייה בעייתית, לא קל להודות בה. לא קל להודות בבעיה בכלל. ייתכן שהגיע לכדי ייאוש מלפתור אותה בעצמו, ייתכן שמראש לא ניסה. הוא בחר בכם, כהורים, לשיתוף.

מחקרים על גיל ההתבגרות מוכיחים כי המשפחות שמתמודדות טוב יותר עם בעיות גיל ההתבגרות (אלכוהול, סמים, התייחסות למין, לחץ חברתי..) הן אלה שהשכילו לפתח ולשמר את התקשורת עם הילדים מהיותם צעירים. מה שמכונה "תקשורת בין-דורית". הבסיס לכך מתחיל כבר בגילאים הצעירים. האופן שבו הילד חווה את התגובה של ההורים כשמשתף אותם, הוא אחד הפרמטרים המרכזיים שקובעים את אופי התקשורת הבין-דורית בעתיד. כשהילד בוחר לשתף את הוריו בכנות זה לא מובן מאליו!

אם הילד בוחר שלא לשתף את הוריו, הרבה יותר קשה לעזור לו, או אפילו לדעת מה קורה בחייו. במקרה כזה נרצה לבחון מה יגרום לו לשתף את ההורים. מה הוא צריך לראות בהוריו כדי לשתף אותם, וכיצד ההורים יכולים לתרום לכך. על כך ארחיב בפעם אחרת.

אז אם כבר הילד הגיע ושיתף, ולא משנה באיזו מידה של חשיפה בחר, התגובה ההולמת תהייה קודם כל הוקרה. הילד צריך להיות מודע לכך שאתם שמחים שבחר בכם לשיתוף אישי. תעודדו אותו לסמוך עליכם. תראו לו שאתם בצד שלו. שימו פוקוס על ההקשבה, ונסו ככל יכולתכם לא להיות שיפוטיים ולא להפעיל לחץ. יש לו מספיק לחצים אחרים, אתם לא צריכים להוות לחץ נוסף.

האם אלה החיים שלו או ההשלכות שלכם?

קורה שעוד לפני שהדברים קורים בפועל, הורים מריצים בראש תסריטים על מה שאולי קרה באמת, ואם לא קרה, קרוב לוודאי שעוד יקרה, תסריטים גרועים יותר ממה שהילד סיפר, חווה או מרגיש. כשהורה לא בטוח שהילד משתף אותו, או משתף באופן חלקי, התופעה הזאת צוברת מימדים גדולים, ואף מפחידים.

לפעמים ילדים באים עם עניין שנוגע בעצבים החשופים של ההורה מתוך התנסות אישית קודמת בעבר. הורה יכול לאמר לעצמו לדוגמא – 'אם אני סבלתי בילדותי מהצקות של אחרים, אני לא רוצה שהילדים שלי יחוו את הסיוט הזה. אני אעשה הכל כדי למגר את הבעיה. היום כמבוגר אינני חסר אונים כפי שהייתי כילד, ואני יכול לשנות את העולם עבורו'.

האמנם?!

עד כמה כהורים אנו משליכים מהחיים שלנו על חיי ילדינו? האם לא מגיעה להם הזכות להיסטוריה עצמאית? האם אנו "משלימים את הסיפור" עבורם, לפי הסיפורים המוכרים מהעבר שלנו ('אני כבר יודע איך זה הולך להיות בהמשך...'), מניחים הנחות?  האם הבעיה שנראית לנו, היא אכן "בעיה" בעולמו של הילד? עד כמה ההקשבה נקיה מחויות העבר האישיות? מהמצוקות?

כלים או פתרונות מהירים

נניח שההורים מבינים את המצב נכון, נניח שאכן יש בעיה וניתן להתערב עבור הילד ולסדר את העניינים. האם פתרון  "מעל לראש" של הילד ייתן לו את הכלים להתמודד עם מצבים דומים בעתיד? כמה "נכון" לשתף אותו? כמה נכון להתערב עבורו? מה אכן יפתח אצלן חוסן נפשי ויכולת התמופדדות עם רגשות או מצבים לא נעימים בעתיד?

נראה שמתן כלים הוא האפשרות הנכונה יותר. אם כך, למה לא בוחרים בה באופן טבעי? יכולות להיות לכך מספר סיבות, לדוגמא -

§         אנו מתקשים לראות את הילד חווה עצב, כאב, תסכול. קיימת אשליה שפתרון הבעיה, יעלים את הכאב מיד. ייתכן שמתן הכלים יעזור, אבל זה ייקח זמן. 'אני רוצה פיתרון עכשיו'.

§         הורים לא תמיד יודעים איזה כלים לתת ואיך לתת אותם (על כך אפרט במקום אחר)

 

הכלי הראשון הוא ביסוס הקשר עם ההורים. זאת הזירה הראשונה שבה הילד לומד את הכללים לגבי קשר חברתי. זאת המעבדה שבה הוא יכול לעשות טעויות ולתקן. זה הקשר שישוכפל בוואריאציות שונות במהלך חייו.

בואו נדמיין רגע את התסריט הבא:

ילד פונה להוריו עם מצוקה כלשהי. הם מקשיבים לו ותומכים בו לפתור את בעיותיו לבד, או בעזרתם. הוא עושה שינוי והבעיה חולפת. מה הוא יכול ללמוד מזה?

1.      שיש בו חוסן להתמודד עם קושי, שרגשות קשים או מצבים לא נעימים לא "הורגים" אותו;

2.      שאפשר לעשות שינוי, שלא חייבים לראות דברים כסופיים, בלתי ניתנים לשינוי;

3.      שההורים יכולים להיות שותפים שלו, בצד שלו;

4.      שהוריו נותנים לו כבוד! הוא חווה את האיכפתיות שלהם. אם הוריו מכבדים אותו – הוא בוודאי ראוי לכבוד והערכה.

ילד שחווה שההורים שלו מקשיבים לו, בלי לשפוט אותו ובלי לפתור עבורו את הבעיות, יגדל להיות נער שבוטח בהוריו ומשתף אותם.

ילד שמבין שדברים תלוים בו - כשמשהו לא מסתדר לו, לא יוצא מדעתו, או קופא, הוא מפתח חוסן מנטלי והופך להיות לבוגר יצירתי ויעיל.

אם השתכנעתם שזה נכון, ואתם רוצים לפתוח דלת כזאת לילדכם, אתם יכולים לעשות זאת!!!

כדי לתת לו את כל זה צריך קודם כל - להקשיב.

לדעת להקשיב

לדעת להקשיב זאת אומנות ומיומנות שניתנת לתרגול ולשכלול. הקשבה נקיה יוצרת מרחב בטוח ופתוח ומאפשרת צמיחה.

הקשבה מעצימה היא הקשבה מקבלת ולא שופטת. כשמקשיבים לילד בלי לנסות לפתור עבורו מייד את ה"בעיות" הוא חווה את ההרגשה שאכן בוטחים בו, שהמפתח אצלו ושהוא יכול להתמודד בכוחות עצמו עם המצב.

אם מדובר בבעיה אקוטית, במשהו שמאד מציק, או מתמשך לאורך זמן, כדאי לפנות זמן לשיחה שקטה, מכבדת, איכפתית ואפקטיבית. (ראה מסגרת)

לסיכום,

§         כשהילד משתף אתכם – שימחו בכך. זהו הצעד הראשון שיאפשר לכם לעזור לו. הוקירו אותו על האומץ והכנות.

§         שימו בצד את ההתמודדות שלכם עם זכרונות העבר, או טפלו בהם. אל תשליכו אותם על הילד.

§         העדיפו תמיד מתן כלים על פתרונות מהירים "מעל לראש" של הילד, או שילוב של השניים.

§         זיכרו שהיחסים במשפחה הם תרגול נהדר ליחסים מחוצה לה.

§         לימדו הקשבה מהי, וישמו זאת על מנת לשדרג את היחסים עם הילדים.

§         זיכרו שכל קושי הוא שלב נוסף במסע הנפלא של טיפוח ילדים עצמאיים, אחראים, אוהבים ואהובים.

 

*אפרת קליש, אמא לשלושה, מאמנת אישית לנוער ולמבוגרים בשיטת סאטיה, ומנחה קבוצות הורים במרכז אמ"ט.

Double Bracket: זמן איכות
מדי פעם, או באופן קבוע, כדאי לפנות זמן לשיחה שקטה. אפשר לתת לזה שם (למשל – "זמן הקשבה פרטי")
רצוי לקבוע מראש מתי תתחיל ומתי תסתיים, ממש כמו טיפול פסיכולוגי או אימון אישי. זמן שהילד יכול לעמוד בו וגם ידע למה לצפות (אחרת זה יהיה "עוד חפירה").
אם יש עוד אנשים בבית, מומלץ לדאוג למרחב פרטי לשיחה. בלי עיסוקים נוספים במקביל, בלי הפרעות. זמן איכות של הקשבה.
זאת לא "שעת חינוך" בה הולכים להגיד איך צריך להיות ולנהוג. המוטיבציה של ההורים בסיטואציה כזאת היא לזרוע זרעים של הקשבה הבנה ושיתוף. זה לא יכול לקרות במרחב שופט ומחנך.
הקדישו יותר זמן בשיחה להקשבה והבנה ופחות לפתרון הבעיה.
ניתן לפתוח את השיחה בהקדמה קצרה. הוקרה ומעין תאום ציפיות – לשים את הכוונות והתוכניות על השולחן ולשתף במה שהולך להיות. לבדוק אם מתאים הזמן, המקום, הנושא. ליצור תהליך משותף.
תנו לו לדבר והקשיבו. זה החלק העיקרי של השיחה. הכלל הבסיסי ביותר בהקשבה הוא לא להכנס לדברים של האחר. וזה צריך להיות גם במחשבה, בפנים, לא רק בתהנהגות החיצונית. להקשיב בלי לחשוב על פתרונות או דרכים אחרות לראות את המצב למשל.
כשנגיב, זה יהיה מתוך סקרנות. ננסה להבין כל מצב דרך העיניים שלו. כשאנחנו זוכרים לסמוך עליו כילד גדול ונהדר. הוא זה שמכיר את הסיטואציה הרבה יותר טוב מאיתנו. מעולם לא היינו שם, אנחנו לא מכירים את החברים כמו שהוא מכיר, את התגובות, ואת החששות שלו. הכל שלו ולכן הוא יודע הכי טוב מה יעבוד ומה לא. בשלב זה אנחנו רק יכולים לשאול ולהתעניין. בנוסף, נגיב בשלווה. כאשר הילד מגיע עם בעיה דרמאטית, יותר דראמה רק תחריף אותה. 
החלק השני של השיחה יתמקד בפתרונות. וגם זה יתחיל מהקשבה (מה אתה חושב שנכון לעשות? מה אפשרי ומה לא? אם הכל אפשרי מה היית עושה?).
אם אתם רוצים לתת עצה או דעה, תנו אותה מתוך כבוד וענווה. עצה יכולה להיות מנוסחת כשיתוף מנסיון אישי. עצה כזאת גם מדגימה כנות ופתיחות וגם מאפשרת לילד לבחור אם להגיב בדומה או לא. היא עצה ולא הנחיה.
חלק שלישי – סיכום השיחה: התבוננו ביחד בתובנות שעלו בשיחה, והחליטו על הפעולות שינקטו בהמשך (בשלב זה אפשר לשאול – איך היית רוצה שאעזור לך? במה אני יכול/ה לתמוך בך?).
ורצוי לסיים בהוקרה. אמיתית כמובן. או פשוט חיבוק J

אפרת קליש
אפרת קליש הינה מאמנת אישית לנוער ומבוגרים בשיטת סאטיה, מנחת קבוצות הורים במרכז אמ"ט
אפרת קליש הינה מאמנת אישית לנוער ומבוגרים בשיטת סאטיה, מנחת קבוצות הורים במרכז אמ"ט
אפרת קליש אימון לצמיחה אישית ועסקית
אפרת קליש הינה מאמנת אישית בגישת סאטיה לנוער, מבוגרים, והורים לנוער. מנחה קבוצות הורים במרכז אמ"ט.
0545507149
קישור לאתר
בית ומשפחה - הורות
תאריך: 25/9/2010
תגיות:   גיל ההתבגרות    נוער    הורות    מקובלים    מקובל    אימון אישי    


ממומן

מאמרים נוספים בתחום בית ומשפחה - הורות

מנשא לתינוק המלצות / LoadSEO SEO
מזל טוב! נולד לכם תינוק. כדי שהוא יהנה ממגע ממושך ואתם תוכלו להמשיך בשגרה, כדאי שתרכשו מנשא לתינוק. המלצות לבחירת המנשא הנכון יעזרו לכם בקבלת ההחלטה המתאימה לכם ביותר. כנסו להמלצות.
הקניית ערכים לילדים דרך דמות לחיקוי "זהירוני" / עוזי פלג
ריך "זהירוני" הוא באופן שהוא מנסה להקנות דפוסי התנהגות בסיסיים לילדים בגיל הרך ללא שימוש באסורים התנהגותיים ישירים כלשהם, האסורים מועברים דרך "זהירוני" שמתנהג באופן שההורים היו רוצים שילדיהם יתנהגו.
חשיבות המשחק בחוץ עבור ילדים / ofer rashkes
המאמר מציג את חשיבות המשחק בחוץ עבור ילדים
התפתחות ילדים דרך משחק והשימוש במתקנים מתנפחים כדוגמה / ofer rashkes
למשחק בגיל הרך חשיבות ותרומה משמעותית להתפתחות הילד והוא מהווה את הדרך האפקטיבית ביותר ללמידה משמעותית. המאמר עוסק בחשיבות המשחק להתפתחות הילד ומביא דוגמא מוחשית מהמשחק במתקנים מתנפחים.
איך בוחרים עגלת תינוקות? / רוני מיכאל
עגלת תינוקות לא צריכה להיות הכי משוכללת, הכי מודולרית או הכי מפוארת – היא צריכה להתאים בדיוק לכם ולצרכים שלכם. כך תדעו איך לבחור עגלת תינוקות מושלמת לכם ולאוצר שלכם
מתנות יום הולדת לילדים-האם כולם מרוצים ? / רונן שוסהיים
מסיבות יום הולדת לילדים בגילאי 5-12 הופכות להיות מושקעות ומוקפדות יותר ויותר משנה לשנה. נושא אחד נשאר מאחור - מתנות ימי ההולדת. הדרך שבה ניתנות היום מתנות רחוקה מלהיות מושלמת
משעמם לי / אורית אזולאי
ה לעשות עם עצמם . תפקידנו כהורים ללמד אותם, מה ניתן לעשות בזמן פנוי. עלינו להעביר להם מסר ברור, שאנחנו סומכים עליהם ומאמינים שהם ימצאו דרך טובה להעסיק את עצמם. איך עושים זאת ? לפניכם מס' הצעות:
הימים הראשונים בגן פרידה והסתגלות / אורית אזולאי
יו אם יבכה? ואיך לעזאזל אצליח להשאיר אותו שם בבקר הראשון ולשדר לו שהכול בסדר? תהליך ההסתגלות לגן הוא הדרגתי ושונה מילד לילד ובכל זאת ישנם מספר דברים שניתן לעשות כדי להקל ולסייע בהצלחת התהליך :
"אמא, אני לא מקובל!" / אפרת קליש
אחד הנושאים שיותר מטרידים הורים לילדים בגיל ההתבגרות, הוא בעיות חברתיות שיש לילד בחברת בני גילו. כשהילד פונה להוריו עם מצוקה, לרוב עולה צורך עז לפתור אותה עבורו. מייד. לתמיד.
בטיחות ילדים במכונית / גדעון וסיליסקי
במאמר זה אסדר לך, הקורא/ת את הנושא המורכב של הסעה בטוחה של ילדים במכונית. אתחיל בתיאור החוק בארץ, אמשיך בפירוט סוגי המוצרים הקיימים בארץ ובעולם שנועדו להסעת תינוקות וילדים במכונית ואסיים במספר עצות
מאמרים תפריט ראשי
שאלות ותשובות
יתרונות
אודות
הסבר
צור קשר
 
 
 
אודות | צור קשר | מפת האתר | אינדקס אתרים | sitemap | סניפים