מאמר - האתר הראשי להפצת מאמרים וקידום מקצועי
כניסה למערכת כותבי מאמרים כתיבת מאמר חיפוש מאמר מאמרים
 
 
 

מנועי אלימות

מנועי אלימות

/ יהושע וייס
מנועים של אלימות
 
 מנועי האלימות הינם יסודות בתהליך החברתי של בית הספר, הפועלים שם כמעט כל הזמן. עובדה זו מסבירה מדוע למרות כוונות, הצהרות ועשייה רבה וחיובית, האלימות ממשיכה לגאות.
ובכל זאת, ישנם איים של פחיתת אלימות, בהם מורים ומנהיגים של קהילות מצליחים
להוריד את פרופיל האלימות.
במקרי מבחן מוצלחים אלו, ישנה עבודה יומיומית ושיטתית על תשתיות חברתיות ומיומנויות שמיועדים לשתק את מנועי האלימות המתוארים בהמשך.
 
4 מנועים כאלה מזוהים בספרות בתחומים שונים של המחקר ההתנהגותי:
 
רגש דומיננטי בביה"ס - פחד- לעומת כבוד ואהבה
איזה רגש מופעל תדיר בין כל הנוכחים בבית הספר?
האם הרגש הדומיננטי הוא פחד (תוצר של איומים, הפחדות, תחושת מחסור קשה בזמן, אמצעים או יכולות, ועוד)?
אלו מערכות יחסים מאפיינות את בית הספר – האם הם מבוססות על כוח ושליטה (הצקה)?
 
ייחוס ערך עצמי – פוקוס על השלילה ,הכשל והרייטינג - במקום על החיובי, המוצלח והייחודי.
תחושת ערך עצמי טובה היא הבסיס למרבית ההישגים אליהם אנו שואפים.
ערך עצמי מעוצב הן ע"י אמונות הפרט והן על ידי משוב סביבתי.
עד כמה מותר לך להיות אתה ייחודי/ אינדיבידואל?
 
תפקיד התלמיד – "ממתין להפעלה" במקום לומד עצמאי ומלמד.
התלמיד נקלט בבית הספר בפוזיציה של "קולט" ומיישם הנחיות כלים ומושגים.
למערכות חינוך יש עניין שהאדם הצעיר יצמח להיות גורם תורם בעל ערך לסביבתו. גורם תורם כזה לא צומח מפוזיציה פאסיבית.
עד כמה תפקידו קיומי לקידום בית הספר, החברה, הכתה, הסביבה?
האם התלמיד עובר במהלך שנותיו בבית ספר, המרה מגורם קולט לגורם מחולל למידה סביבתית, חמלה ורישות חברתי?
 
משוב – קבלת משוב מבחוץ לעומת: עשייה, התבוננות והסקה עצמיים – לגבי  מה שהושג ומה המחיר/הנזק (אחריות).
משוב הוא הגורם מרכזי בהאצה של עקומת למידה הן של יחיד והן של קבוצה.
ייצור משוב תדיר , שאינו מביש ואינו "תוקע" רגשית (פרופסור אבי גור אוניברסיטה עברית), הינו בסיס לכל התקדמות לימודית וחברתית.
א)האם מרבית מערכות המשוב לזולת מכוונות למשוב עניני בבית הספר?
ב) האם התלמיד הינו יצרן משוב אפקטיבי לעצמו?
 
כפי שניתן לראות אופי מנועים אלו מוגדר יחד עם צוות בית הספר , וקביעת אופן מדידת/הערכת השפעתם, הוא מהלך משמעותי להצלחת השינוי.
מניסיוני  עולה ששנוי תפקידי לתלמיד, הוא הפרמטר הקריטי מבין הארבעה.
 
מה שכל כך מלהיב במודל זה הוא שההישגים הלימודיים מתקבלים כבונוס על העבודה החברתית הנכונה של סגל בית הספר.
 
כתב: שוקי וייס, לשעבר יועץ מלווה  להקמת מערכות מניעת אלימות בקהילות בדרום 22/11/09. .
יהושע וייס
מומחה למניעת אלימות בקונטקסט של: ארגון, משפחה, מערכות חינוך. ובתי ספר.
ת.2 בהנ' תעשיה ונהול, בנוסף למודי ת.1 + ת.2 בתחומים התנהגותיים. בעל השגים מוכחים בתהליכים ארגוניים , קהילתיים משפחתיים ואישיים.
יעדים ייעוץ לצמיחה
פתרון בעיות עיקשות ומחזוריות; השגים ותפוקות משופרים דרמטית; שינוי בתהליכים בין אישיים צוותיים משפחתיים וארגונים - לטובת השגים נדרשים. תהליך ייעוץ רווי הומור וחשיבה חיובית.
ת.ד. 1270
רחובות
052-8790003
חינוך ולימודים - כללי
תאריך: 15/9/2010
תגיות:   מניעת אלימות    חינוך    הגדלת השגי התלמיד    צמצום שחיקת מורים   


ממומן

מאמרים נוספים בתחום חינוך ולימודים - כללי

לימודי עיצוב גרפי פיתוח הדמיון / סלביק גבריאלוב
בכל מקום שאנו הולכים אנחנו משתמשים בעניים שלנו, כדי לחפש ולקטלג את הסביבה שבה אנו נמצאים.
לימודי רפלקסולוגיה: מה העבר לובש? / אביב יועצים
לימודי רפלקסולוגיה מלמדים לא מעט דברים חשובים. אחד מהדברים הפחות צפויים שניתן ללמוד באמצעות לימודי רפלקסולוגיה הוא כיצד העבר מתלבש: כיצד משהו שמקורו בעבר לובש צורה מודרנית בגלגול העכשווי שלו.
חוגים לילדי הגן / עמרי אימבר
אז מה באמת אומר לכם המשפט – "בגן שלנו הילדים משתתפים בחוג __X__"? בדרך, רק את השם של החוג. מה עושים בחוג תנועה? מה זה ריתמוסיקה? ומי היא ה"מנגנת"? המשיכו לקרוא כדי לגלות...
תאוריית האינטיליגנציות המרובות של גארדנר ושימושה במסגרות חינוכיות / עמרי אימבר
תאוריית האינטיליגנציות המרובות של האוורד גארדנר פרצה דרך בתפיסת הערכת האינטיליגנציה האנושית. התאורייה עומדת בניגוד לתפיסת ה"חוכמה" עד כה שהיתה נמדדת ע"י מבחני איי.קיו בלבד ולמעשה מציעה שיטה שהיא אומנם
חוגי העשרה לגיל הרך / עמרי אימבר
במאמר זה נתייחס למגוון החוגים לגיל הרך ולמחיריהם המשתנים בשוק, אך ראשית חשוב להבין כי בתחום החוגים לגיל הרך ישנם מספר עולמות שונים, נתייחס כאן לשניים מהם.
כיצד לבחור חוג לילדים / עמרי אימבר
חוגים הם נושא חשוב בכל בית. בין אם בגן, בצהרון או בשעות אחר הצהריים, היום ברור לכל אם ואב כי חשוב להעשיר את הילדים בתכנים נוספים לתוכניות הלימודים הפורמליות. במאמר זה נבחן את כל הנקודות החשובות בתחום.
הדרכת הורים בשילוב פענוח ציורי ילדים / מיכל וימר
פענוח ציורי ילדים הינו כחלק בלתי נפרד מהדרכת הורים ומאפשר לשלב בין נקודת המבט והחוויות של ההורים לזה של הילד – הילדים מציירים פעמים רבות גם את הקושי שמוכר להורים, אך גם את 'הפאזל האישי'.
ללמוד וללמד לחשוב - תהליך להוראה ולמידה אקטיבית / תמיר חכם
כתיבת מאמר זה נובעת מהמצוקה האישית שלי כהורה בראותי את ילדיי לא לומדים לא קוראים
לימודים – מגוון רחב של אפשרויות / קופירטיינג פלוס
בוגרי התואר הראשון ישנה תחרות גדולה ולכן פעמים רבות יש כאלו שיבחרו לימודי תואר שני כדי להשיג יתרון על המתחרים. יש גם מי שבוחר בכך מתוך רצון להתקדם באקדמיה או למשרות שמחייבות סיום בהצלחה של תואר שני.
בתי ספר פרטיים בישראל / איל פטרן
בשנים האחרונות יותר ויותר הורים בוחרים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר פרטיים. משנות השמונים קמו בישראל יותר מ-200 התארגנויות להקמת בתי ספר פרטיים. בשנים האחרונות ישנה עליה מתמדת בקצב של רישום ההתארגנויות.
מאמרים תפריט ראשי
שאלות ותשובות
יתרונות
אודות
הסבר
צור קשר
 
 
 
אודות | צור קשר | מפת האתר | אינדקס אתרים | sitemap | סניפים