מנועים של
אלימות
מנועי
האלימות הינם יסודות בתהליך החברתי של בית הספר, הפועלים שם כמעט כל הזמן. עובדה
זו מסבירה מדוע למרות כוונות, הצהרות ועשייה רבה וחיובית, האלימות ממשיכה לגאות.
ובכל זאת,
ישנם איים של פחיתת אלימות, בהם מורים ומנהיגים של קהילות מצליחים
להוריד את
פרופיל האלימות.
במקרי מבחן מוצלחים
אלו, ישנה עבודה יומיומית ושיטתית על תשתיות חברתיות ומיומנויות שמיועדים לשתק את
מנועי האלימות המתוארים בהמשך.
4 מנועים
כאלה מזוהים בספרות בתחומים שונים של המחקר ההתנהגותי:
רגש דומיננטי
בביה"ס - פחד- לעומת כבוד ואהבה
איזה רגש
מופעל תדיר בין כל הנוכחים בבית הספר?
האם הרגש
הדומיננטי הוא פחד (תוצר של איומים, הפחדות, תחושת מחסור קשה בזמן, אמצעים או
יכולות, ועוד)?
אלו מערכות
יחסים מאפיינות את בית הספר – האם הם מבוססות על כוח ושליטה (הצקה)?
ייחוס ערך
עצמי – פוקוס על השלילה ,הכשל והרייטינג - במקום על החיובי, המוצלח והייחודי.
תחושת ערך
עצמי טובה היא הבסיס למרבית ההישגים אליהם אנו שואפים.
ערך עצמי
מעוצב הן ע"י אמונות הפרט והן על ידי משוב סביבתי.
עד כמה מותר
לך להיות אתה ייחודי/ אינדיבידואל?
תפקיד התלמיד
– "ממתין להפעלה" במקום לומד עצמאי ומלמד.
התלמיד נקלט
בבית הספר בפוזיציה של "קולט" ומיישם הנחיות כלים ומושגים.
למערכות
חינוך יש עניין שהאדם הצעיר יצמח להיות גורם תורם בעל ערך לסביבתו. גורם תורם כזה
לא צומח מפוזיציה פאסיבית.
עד כמה
תפקידו קיומי לקידום בית הספר, החברה, הכתה, הסביבה?
האם התלמיד
עובר במהלך שנותיו בבית ספר, המרה מגורם קולט לגורם מחולל למידה סביבתית, חמלה
ורישות חברתי?
משוב – קבלת
משוב מבחוץ לעומת: עשייה, התבוננות והסקה עצמיים – לגבי מה שהושג ומה המחיר/הנזק
(אחריות).
משוב הוא
הגורם מרכזי בהאצה של עקומת למידה הן של יחיד והן של קבוצה.
ייצור משוב
תדיר , שאינו מביש ואינו "תוקע" רגשית (פרופסור אבי גור אוניברסיטה
עברית), הינו בסיס לכל התקדמות לימודית וחברתית.
א)האם מרבית
מערכות המשוב לזולת מכוונות למשוב עניני בבית הספר?
ב) האם
התלמיד הינו יצרן משוב אפקטיבי לעצמו?
כפי שניתן
לראות אופי מנועים אלו מוגדר יחד עם צוות בית הספר , וקביעת אופן מדידת/הערכת
השפעתם, הוא מהלך משמעותי להצלחת השינוי.
מניסיוני עולה
ששנוי תפקידי לתלמיד, הוא הפרמטר הקריטי מבין הארבעה.
מה שכל כך
מלהיב במודל זה הוא שההישגים הלימודיים מתקבלים כבונוס על העבודה החברתית הנכונה
של סגל בית הספר.
כתב: שוקי
וייס, לשעבר יועץ מלווה להקמת מערכות מניעת אלימות בקהילות בדרום 22/11/09. .
|