|
|
סיפור בומה מציאות |
סיפור בורא מציאות ! / בני מרגליות |
|
כיצד אתם מחנכים ליזמות, ליצירתיות
ולהתמודדות עם הלא נודע?
האם אתם
מספרים סיפורים לילדים, לאחים, או לנכדים שלכם?
אם כן - כיצד
אתם מספרים אותם?
השבוע חשבתי
על ריטואל אותו אני עורך במשך שנים ביחד עם ילדי, ופתאום ראיתי אותו באור חדש.
כבר למעלה
מעשרים שנה אני מספר (לסירוגין) סיפורים לילדי.
לפני שנים,
בתור אב צעיר - די מהר גיליתי כי אני נתקף לאות וחוויית ניג'וס - להקריא סיפור
מהספר; אבל מאוד מהנה אותי לערוך בסיפור אימפרוביזציות ועדכונים.
בכל פעם
גילתי כי הסיפור הכתוב - מהווה נקודת פתיחה.
ההמשך הותווה
לפי מה שסקרן את ילדי ועורר בהם התרגשות.
את הגישוש
והניווט בסיפור - ערכנו יחדיו אל עבר המציאות הלא ידועה שהתהוותה תוך כדי סיפורה.
לימים גיליתי
כי המתכונת המאתגרת יותר היא של "מוביל עיוור מתחלף" או בשמה המשפחתי
"סיפור על הראש".
במתכונת זו
אחד מאיתנו פותח את הסיפור ואח"כ ההובלה עוברת אל השני וכך הסיפור מתגלגל,
נוצר, משתנה ומתעצב מחדש לכל אורכו.
כיום אני
עורך זאת עם שיר – צעירת ילדי.
כשראשה
כבר על הכרית לפני השינה - שיר מעלה חוויה, רעיון או מילת פתיחה ומשם – לגמרי
אסוציאטיבית, אנחנו זורמים, נתקעים, משלימים, צוחקים ובעיקר מאוד מפתיעים את עצמנו
ממילה – למילה, ממשפט - למשפט ומחוויה – לרעותה, שמתחלפות כל הזמן.
השבוע חשבתי
על כך שלמרות שאנחנו עושים זאת מתוך צחוק – יש בסיפור ערך רב.
בעצם הוא
מאפשר לנו לבחור נושא שקרוב לליבנו (לרוב משהו מאירועי היום) לעבד אותו מחדש באופן
הומוריסטי, לשוות לו עלילה בדיונית (לרוב טובה יותר מזו שהיתה מנת חלקנו במהלך
היום), תוך צעדי ריקוד מרתקים – של כל אחד מהמספרים בתורו.
כל אחד
מאיתנו מוביל את העלילה כרצונו, אבל גם משתדל ליצור רציפות ולהתחשב במה שנאמר
לפניו.
בסיפור -
ניתן לשתף ולחשוף, אבל גם לעזוב ולהמריא למחוזות אחרים לגמרי.
יש פה עיבוד
משותף של ההתרחשות, אבל מוקד ההתרגשות מצוי במציאות העתידית שבכל שניה מתהווה לה
מחדש.
אני אדם
שזקוק לוודאות ולחוויית שליטה.
אי ודאות
מלחיצה אותי ופוגעת בתפקודי.
על כן, במהלך
השנים פתחתי מגוון אסטרטגיות להתמודד עימה.
נדמה, כי מעל
הכול האסטרטגיה המובילה אצלי – היא לעצב את מציאותי לפי מידותיי והעדפותיי.
נראה לי כי
באמצעות הסיפור – כמוני ילדי זוכים לחוויה של שליטה, אבל גם של התנסות בויתור קצוב
עליה.
המציאות
הסיפורית מטלטלת אותנו בכל רגע מחדש, ודורשת מאיתנו להתחבר למה שהשתנה בה על ידי
המספר השני.
בעיני
זו דרך נפלאה להדליק את להבת היצירתיות שלנו, לחזק את הקשר עם הניצוצות שבתוכנו
ובוודאי - את הדבק עם ילדינו.
יחדיו
- להפוך שותפים ליצירת לונפארק מפתיע – כששנינו מצויים למעלה בגלגל הענק, או מנסים
לאחוז בכדור הפורח שנמלט בממזריות מידינו.
אין
לי ספק שיצירת הלונפארק הסיפורי - מסייעת מאוד להפכו למשהו אמיתי.
אני
ממליץ בחום לנסות ואולי אפילו לתפור לכם יצירת "כפפה" משלכם על פי
הרגליכם ומיטב העדפותיכם.
אשמח
מאוד לשמוע וליהנות מחוויות היישום שלכם.
שיהיה
לכולנו בכיף גדול,
בני
בני
מרגליות – מאמן מומחה בפריצת דרך להצלחה !
מחבר הספר
"לאמן את הפרפר". מאמן מומחה לפריצת דרך ויועץ ארגוני בכיר.
ב 1995הבאתי
את גישת "האימון הניהולי" לחיל האוויר. מאז אני מתמחה בו במעגלים הולכים
ומתרחבים. מאז 2005 – עוסק בהכשרת מאמנים לפריצת דרך, בסופרויז'ן למאמנים וליועצים
ארגוניים, ומאמן בעלי תשוקה להצלחה בגדול.
בעיני: "החוכמה אינה למצוא נסיך, אלא לתת נשיקה לצפרדע שבתוכנו."
חבר לשכת המאמנים וחבר בכיר באיפ"א – ארגון היועצים הארגוניים בישראל; ומנהל
המרכז הישראלי לאימון פורץ דרך.
התקשרו: 050-8939769
דוא"ל - [email protected]
אתר - www.bennymargaliot.com
|
|
|
בני מרגליות |
מחבר הספר "לאמן את הפרפר". מאמן מומחה לפריצת דרך ויועץ ארגוני בכיר.
חבר לשכת המאמנים וחבר בכיר באיפ"א – ארגון היועצים הארגוניים. |
מחבר הספר "לאמן את הפרפר". מאמן מומחה לפריצת דרך ויועץ ארגוני בכיר.
חבר לשכת המאמנים וחבר בכיר באיפ"א – ארגון היועצים הארגוניים. |
בני מרגליות - אימון לפריצת דרך |
הכשרת מאמנים לפריצת דרך, אימון וייעוץ למשתוקקים ליצור מציאות יוצאת דופן בחייהם.
בסופרויז'ן למאמנים וליועצים ארגוניים, ומאמן בעלי תשוקה להצלחה בגדול.
|
|
מודיעין |
|
|
קישור לאתר |
חינוך ולימודים - סדנאות |
תאריך: 20/8/2010 |
תגיות:
סיפור
יצירה
אימון
coaching
יעוץ
ייעוץ
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים בתחום חינוך ולימודים - סדנאות |
הרצאות למנהלים / לילך כהן |
הרצון להשתפר בכל מה שאנו עושים ולקדם את עצמנו אל מטרות גבוהות הרבה יותר, הוא זה שיביא אותנו לחפש מקורות מידע חדשים ואיכותיים.
|
|
|
|
|
|
פעילות למנהלים / לילך כהן |
דרכי ההתמודדות של מנהלים שונים יכולות לעתים להראות לנו כמה מגוונת יכולה להיות תגובתו של אדם למצבים שונים.
|
|
|
|
|
|
פיתוח מיומנויות ניהול ומנהיגות / לילך כהן |
בכל אחד מאתנו מסתתר איזה נפוליאון קטן, תרתי משמע, שיכול לסחוף אחריו חיילים (ובמקרה שלנו עובדים) רבים שיהיו מוכנים ללכת אחריו בכל דרך ולקראת כל מטרה.
|
|
|
|
|
|
סדנאות מנהלים / לילך כהן |
מילים כמו חזון, מנהיגות, מיומנויות, יכולת הנעה, יכולת קבלת החלטות קשות, עמידה בתנאי לחץ, ועוד מושגים אחרים, הם אלו המלווים כמעט כל מנהל בכל דרג ובכל ארגון.
|
|
|
|
|
|
סדנא למנהלים / לילך כהן |
חייו של המנהל עמוסים סיטואציות שאיתן הוא אמור להתמודד, כשלעתים התשובות שמצפים ממנו אמורות להיות לא רק חכמות ורציניות אלא שהן גם מתבקשות להגיע למנהל שמעליו בצורה המהירה ביותר.
|
|
|
|
|
|
מיומנויות ניהול / לילך כהן |
מנהל טוב הוא כזה שדומה למפקד נערץ בצבא או למנהיג שנתיניו יודעים להעריך אותו בשל איכויותיו השונים. |
|
|
|
|
|
מנהיגות אישית / לילך כהן |
מרתק לראות כיצד עובדים פשוט נוהים אחר מנהל מסוים בזכות רמה גבוהה של מנהיגות אישית שאותו מנהל מפגין. |
|
|
|
|
|
סדנאות לבכירים / לילך כהן |
של מנהל בכיר בכל ארגון שהוא מהדהדות בתוככי הארגון ומגיעות כמעט לכל דרג ולכל עובד. מסיבה זו אנו רואים כי לתפקידים בכירים נבחרים אלו המסוגלים להגיע להחלטות קשות ולנהל משברים לא קטנים בצורה מעוררת כבוד. |
|
|
|
|
|
פיתוח מיומנויות חשיבה / לילך כהן |
לא אחת מאוד לא נעים לראות כיצד אדם אינו מגיע להחלטות מקוריות ואינו מקדם מטרות שונות בצורה טובה, וזאת רק מאחר ואינו משקיע זמן או שאינו עושה שימוש ביכולותיו השונות בכדי לחשוב בצורה ברורה ומקורית.
|
|
|
|
|
|
פיתוח מיומנויות ניהול / לילך כהן |
ניהול הוא לא משימה פשוטה, ולעתים אנו יכולים לראות כיצד מהלכים פשוטים יחסית נעשים בדרכים לא נכונות על ידי מנהלים שונים ובכך נגרם נזק ברמות שונות לארגון.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|