פתרון בעיית האלימות בבתי"ס – סדנת "מכתבים
לתלמיד שפנה לאלימות"
האלימות בבית
הספר, גוזלת אנרגיות עצומות מכל הקשורים בכך, ופוגמת באקלים הבית ספרי, דבר המכביד
מאד על קציר הישגים חברתיים ולימודיים אליהם מכוון בית הספר.
אקלים בית
ספרי כזה עלול לפגוע ביתרונות של השינוי המתרחש בתכנית "אופק חדש":
קדום
הפרופסיונליות ותדמית המורה, בעיני כל שותפי החינוך.
תרחישי
האלימות הנפוצים בבית ספר:
פחד
ממחסור – תלמידים או מבוגרים
חוששים ממחסור ב"מצרך הכרחי X"
ומוכנים למען השגתו למרפק, להשפיל ולעיתים אף להכות את האחר. מחסור כזה מתחולל
בפועל במצרך וירטואלי כמו אהבה או תשומת לב (בכתות בנותמעל 30 תלמידים). תרחיש זה
מוביל גם לעבריינות. תרחישי קנאה רבים הם תולדות עקיפות של תרחיש זה.
העלבון- תרחיש זה מתחיל בפעולה או בייחוס הגורם
למישהו להיעלב. המדובר נטו, בפגיעה במעמד או בכבוד (למשל: "הוא קילל
אותי". ההמשך יכול להתפתח לדרגות שונות של הצקה ואלימות כולל השמצות באינטרנט
וחרמות.
חוסר
הוגנות- השקעה ממושכת של
מישהו("נתתי לך להעתיק כמה חודשים ממני" נענית בתמורה דלה או בהשפלה.
ככל שחוסר הוגנות הנתפס גדול יותר, כך עולה ההסתברות לאלימות כתגובת נגד. מצבים של
הפרת הבטחה הינם תרחישי משנה של
חוסר הוגנות.
דרישה לצייתנות- מישהו רוצה להבטיח את צייתנות האחר להוראותיו/דרישותיו(למשל:"תן
לי את הסלולרי שלך"). לשם כך מפעיל איומים או כוחנות ברמות שונות עד אלימות
פיזית. המדובר בד"כ בהפעלת כוח לשם תחושת הסיפוק שבשליטה באחר.
דפוס כזה
מעיד על אבדן שליטה ב"מנגנון השליטה העצמית" של הצד הכוחני.
הגדרת הבעיה-
המכנים המשותפים לכל 4 התרחישים הם
א) מדובר
במצבי ריגוש קיצוניים, שהרודף כמו גם הקורבן אינם מיומנים בניהולם (לשם שיכוך
הרגשות/"גובה הלהבות הרגשיות"). ומה שיותר מביך שגם הבוררים (מורים/הורים)
אינם מצטיינים במיומנות זו.
ב) מצבי
ריגוש קיצוני משתקים את ההיגיון, כך שנשללת מהצדדים האפשרות של פתרון בעיות ממשי.
ג) שלושת
התרחישים הראשונים קשורים באופן הדוק לקיום/אי קיום תשתיות מניעה במוסד החינוכי, ובכך
מתאפשר קיומה של תרבות של חוסר איפוק וסובלנות לזולת בתחומי ביה"ס/המוסד
החינוכי.
הבהרה:
תשתית מניעה= סט פעילויות שוטפות רובן יומיות ואף שעתיות, הדרושות לצמצום הסתברות
של התרחישים הללו.
הפתרון:
לשם צמצום
האלימות, התהליך בסדנה מתמקדת בדיוק בשני תחומים אלו.
א) ללמוד לנהל
נכון מצבי ריגוש בין אישיים לשם הגדלת הסתברות של פתרון בעיה בין הצדדים, וחיזוק
אמונם ביכולתם לפתור בעיות ללא אלימות.
באופן עקיף
זהו בדיוק המרשם לפינוי ה"שכל" לעבודה מועילה גם עבור הישגים לימודיים.
ב) לגבש
ולהפעיל מספר פעולות רוטיניות (המכוונות לשיתוק מנועי האלימות על כך ראה מאמר
שיתפרסם כאן בקרוב) של צוות המורים מתוך תיאום בית ספרי, שימתנו באופן ברור את
תחושת המחסור ב: אהבה, ערך וכבוד. התועלת המשנית כאן היא תמרוץ הערך העצמי הריאלי
של התלמיד, תמרוץ תחושת האחריות החברתית של ה"חזקים" והנכונות להשקיע בלימודים
גם מצד תלמידים שכיום אולי לא מאמינים בעצמם.
השיטה
סדרת
דיונים/מיני הרצאות, מטלות צוותיות וכן מספר סרטונים מרתקים ותרגילים שונים
הממחישים נקודות קריטיות - מכינים את המשתתפים לתכנון ניסוי בית ספרי בהיקף נבחר, לצמצום
דרסטי של האלימות.
כרטיס
ביקור שלי
במשך שלוש
עשרה השנים האחרונות הייתי מעורב הן כיועץ והן כמנחה מיומנויות מניעת אלימות
להורים, משפחות ולמורים במחוז הדרום. פרויקטים שהשתתפתי בתכנונם , הצליחו יותר
כשזוהו "מנועי אלימות " שהיוו קרקע פורה המתדלקת את תרחישי האלימות
הטיפוסיים.
בהצלחה ,
שוקי וייס
|