מאמר - האתר הראשי להפצת מאמרים וקידום מקצועי
כניסה למערכת כותבי מאמרים כתיבת מאמר חיפוש מאמר מאמרים
 
 
 

הכבוד והאהבה

הכבוד והאהבה

/ זאב טופולנסקי
הכבוד והאהבה
 
 

כי היכולת לאהוב ולהשפיע את האהבה תלויה ב"כבוד".

היישום של תיקון המידות הנזכרות מתבטא ב"כבוד".

 

אז מה זה בעצם כבוד? הרי כולנו בצורה זו או אחרת נתקלנו במילה ואף משתדלים בצורה זו או אחרת להשתמש בה ו"לתת כבוד לאנשים".

אכן, יפה הוא הדבר ו"כל הכבוד" שהרעיון קיים, אבל האם אנחנו באמת יודעים איך להשתמש בו ככלי החשוב ביותר,  והאם אנו מודעים לעוצמתו הרבה היכולת לאהוב, להעניק, לתת ולהיות מאושרים. כיצד זה מתקשר?

 כפי שכבר ציינתי, משתדל האדם לתת כבוד לסובבים אותו, כל אחד בדרגתו ובמידת האפשר אולם, מה שקורה בדרך כלל הוא שגם כאשר  האדם משתמש כבר  בכבוד הרי זה כאשר "נוח" לו ואין לו מחלוקת עם סביבתו. גם על זה מגיע לו קו זכות והרגשה טובה, אך עדיין זה רחוק מהמשמעות האמיתית של הכבוד ומטרתו.

כי הכבוד האמיתי נמצא דווקא היכן ש"לא נוח" לנו לכבד והיכן שקשה לכבד, כי מחויבים אנו להשתמש בכבוד לכל אורך הדרך ובכל אשר קורה אותנו בסביבותינו. וכאן מגיעה העבודה הקשה ויישום תיקון המידות  מהכוח אל הפועל הרי איך אפשר לכבד אדם בכל  מצב, הרי בדרך כלל מה שקורה, שהאדם לא נותן לנו כבוד, לא מקשיב באמת, לא מתייחס, יוצר ביקורת ומחפש תמיד את הדברים השליליים.
ובכן, ראשית ליישום הכבוד הוא "הווה דן כל אדם לקו זכות" ומה זה אומר שבהתייחסותנו אל האדם, אל  לנו לחפש את הדברים השליליים שבו (כפי שאנו רגילים), אלא לחפש את אותם הדברים הטובים שבו, ורק ואך ורק דרך אותם דברים טובים לדון אותו ולשפוט אותו.
כי הרי כולנו מכילים את הטוב ואת הרע ועל  כן מחובתנו לחפש את הטוב שבאדם ולא את הרע שבו כי זה בלתי אפשרי לכבד רע ועל כן אנו נלמד לכבד את האדם דרך הטוב שבו ו"לפרגן" ולשבח  ולהאדיר את אותם מידות טובות ועל יד זה אנו בעצם מעודדים את האדם על  מידותיו הטובות. וראה זה  פלא לפתע הוא מקשיב לך ואף מתייחס אליך דרך האמת עושה את העבודה.
נכון, שקשה הוא הדבר עד מאד וכבר נאמר שתיקון המידות לא נקנה ברגע אלא עבודה של שנים ושל שינוי בהרגלים ובתפישת החיים. ומה הדאגה, הרי קיבלנו חיים שלמים במתנה מאת הקב"ה, אך ורק לשם התיקון ועל ידי חיפוש מתמיד והשתדלות בלתי פוסקת, אנו נעלה בדרגתנו ובהבנתנו ונצליח.
ככל שנתעמק בנושא הכבוד נבין עד כמה הוא קשור ביכולת לאהוב להעניק ולהתייחס כי, אי אפשר לאהוב אדם סתם כך צריך משהו לאהוב בו ולהעריך אותו, על מנת  שנוכל לאהבו ולא רק בשל "מראהו היפה " או מערכת ה"אינטרסים".
המלכודת והדוגמא הקיצונית בנושא ניתן לראותה באהבת גבר ואישה כאשר האדם מתאהב במראה החיצוני של האישה וה"אהבה פורחת". אולם ככל שמתהדק הקשר ומערכת המחויבויות  גדלה (במיוחד בנישואין), במהרה האהבה באמת "פורחת" ונעלמת. כי אנו מגיעים לשורשי האדם ואל תכונותיו האמיתיות וכמובן שמחשבותיהם שונות והרצונות שונים ובכלל, אנחנו כל כך שונים איש מרעהו, ואז נופלים במלכודת ונוצרת מחלוקת וכל אחד מנסה לשנות אחד את השני ומתחילים המריבות.
על כן, כמו שנאמר, לא קיבל האדם את שכלו אך ורק שישתה טוב יותר ויאכל טוב יותר (מותר האדם מן הבהבה), אלא, עליו להשתמש בשכלו ולכפות את רצונותיו על הרגליו ולשנותם. וללמוד איך ניתן לכבד את בן-זוגך  ולדון אותו לכף זכות למרות המחלוקות, ללמוד להעריך את  הדברים הטובים שבו ולאהוב אותו בזכות אותם דברים  ולא סתם בשל המראה וכד'. וללמוד לוותר במידת האפשר כאשר ישנן מחלוקות, כי הכבוד האמיתי הוא דווקא כאשר אינך מסכים לדעתו של השני אבל מכבד אותו בדעתו הוא. כי לכולנו דעות שונות ובאמת אין צורך שתמיד נסכים בכל התחומים, כי לכל אחד נקודת המבט שלו כלפי המציאות.
וראה זה פלא ככל שנלמד לכבד להעריך יותר ולוותר יותר ולפרגן כלפי בן-זוגנו, וכמובן, כמה שפחות ביקורת, הרי עם הזמן כחרב פיפיות ישתנה גם יחסו של בן-זוגנו אלינו, ואהבה אמיתית תיווצר  בעלת שורשים יציבים הערכה הדדית וכבוד.
ודע לך, שהיצר  הוא  חזק מאד ולהשגת  זה הרעיון צריך לעבוד קשה על תיקון המידות.
כי קשה מאד לכבד אם שולטת בך מידת העצלות כי הרי צריך להשקיע לפרגן, לעשות עבורו דברים,  לעזור ולהתחשב.
או אם שולטת בך מידת התאווה במקום להיות תאב להעניק, לתת ולאהוב אתה תאב לתאוות עצמך לקחת במקום לתת או חס וחלילה אף "לפזול לצדדים" במקום להשקיע את כולך ומאודך בבן-זוגך.
או אם שולטת בך מידת הגאווה הרי איך תוכל לתת ולהתחשב או אף לשתוק כאשר מטילים בך ביקורת או כאשר "אתה חייב לנצח בויכוח" הרי זה ההפך מכבוד.
או אם לא תיקנת  את מידת הדיבור ודבריך לא נשמעים בנחת וחס וחלילה אף מטילים ארס גידופים והשמצות כלפי זולתך, או אינך דובר אמת או מרכל, הרי זה ההפך מכבוד.
על כן, עצה לי אליכם אחים יקרים וכסדר תאור המידות כן סדר העבודה, והתחילו בתיקון מידת העצלות על מנת שתוכלו לעשות ולעשות ורק לא לקפוא על השמרים ולחפש שוב ושוב בין המילים את אשר יש לעשות, או ליתר דיוק "להשתדל", כי הכל כל כך מתומצת ומרוכז, ויש לקרוא שוב ושוב בהפרשי זמן על מנת להבין  את גדולתו של הקב"ה כאשר "יצר את האדם בחוכמה" ולהבין מה רבה החוכמה שנתן בנו הקב"ה ויצר את יציר היצירות האדם.
ומובטח לכל אדם אשר "ישתדל " ללכת בדרך האמת כי "כל הפותח כפתחו של מחט  הקב"ה פותח לו עולם מלא". ואט אט  ירגיש האדם איך כל ה"חיסרון" מתמלא ב"אהבה" אהבה אל הקב"ה וגדולתו בבחינת "מה רבו מעשיך השם" ואהבה אל זולתו.
- יישר כוח  ודרך צלחה -
           
זאב טופולנסקי
כל המאמרים נכתבו על ידי בהשראת המציאויות השונות שחוויתי ועברתי בחיים וכל מציאות או תקופה היא שיעור בפני עצמו בתוך המסע הנפלא של החיים.
יהדות - כללי
תאריך: 6/7/2010
תגיות:   הדרך זה האושר   


ממומן

מאמרים נוספים בתחום יהדות - כללי

ארון קודש והחשיבות של בית הכנסת לחיים היהודיים / אביב יועצים
בית כנסת הוא יותר מספרי או ארונות קודש. בית כנסת הוא בראש ובראשונה מקום בעל משמעות מיסטית ודתית עבור בני הדת היהודית.
ארונות קודש ובתי כנסת מיוחדים ברחבי העולם / אביב יועצים
בפעם הבאה שתהיו בבית הכנסת שלכם ותביטו בארון קודש, תחשבו על בתי הכנסת שברחבי העולם ותתפללו גם אתם להגיע אליהם יום אחד ולראותם.
ארון קודש כמספר סיפורים / אביב יועצים
ארון קודש הוא אמנם חפץ דומם שאיננו משמיע קול אך כדרכם של הרבה חפצים דוממים, אנשים שומעים אותו הוא מדבר אליהם.
ארון קודש: מה הוא אומר לך? / אביב יועצים
קהילות שונות ואנשים בונים סוגים שונים של ארונות קודש. כשהם רואים ארון קודש, אנשים שונים מגיבים אליו בצורות שונות שכן עבור אנשים שונים הארון מבטא דברים שונים.
תפילין: שעה של מסתורין / אביב יועצים
המראה של החפץ הקדוש והכה מוכר הזה מעורר בי הרגשה מוזרה. אני מביט על תפילין ואני מרגיש שמדובר במין חפץ מסתורי שכולו אפוף בסוד ובניחוח של עולם אחר ורחוק.
תפילין: קנייה כתהליך בונה / אביב יועצים
אפשר להפוך את תהליך הקנייה של זוג תפילין לתהליך בונה שבו לומדים על משמעות המצווה ובונים את הזהות היהודית והאישית בהקשר למצווה הזו.
ארון קודש: לבנות בשכל או ברגש? / אביב יועצים
אם רוצים להקצין את העניין, אפשר לומר שבנייתו של ארון קודש חדש יכולה להיעשות באחת משתי הדרכים הללו: בדרך השכל או בדרך הרגש. במציאות העניין הרבה פחות פשוט.
ארון קודש והידור מצווה מודרני / אביב יועצים
הידור בבניית ארון קודש מבטא גם הכבוד שהקהילה מרגישה כלפי ספרי התורה המונחים בתוך הארון, גם כלפי בית הכנסת שבו הארון שוכן וגם כלפי האמונה בכללותה.
ארון קודש: תורה, תפילה וקהילה / אביב יועצים
ארון קודש מבטא את השילוב בין שלושה ערכים חשובים ביהדות. תורה, תפילה , קהילה: שלושה ערכים שמתבטאים בעצם מהותו של ארון קודש.
ארון קודש: מה שאינו נגלה לעין / אביב יועצים
ארון קודש מסתיר מאחורי הפרוכת ובתוך החומרים שממנו הוא עשוי כמה וכמה דברים שעלולים להיעלם מעינינו.
מאמרים תפריט ראשי
שאלות ותשובות
יתרונות
אודות
הסבר
צור קשר
 
 
 
אודות | צור קשר | מפת האתר | אינדקס אתרים | sitemap | סניפים