איך כותבים תוכנית עסקית בהתאמה לצרכי הלקוח
תוכנית עסקית היא הכלי המרכזי העומד לרשותה של כל חברה הנדרשת להציג את עצמה בפני גורמים בשוק הפיננסי והטכנולוגי. ביכולתה של התוכנית העסקית לקדם עסקאות או לדחות אותן, ליצור עניין בפני גורמים רלוונטיים ולפתוח את הדלת לחברה העומדת מאחורי התוכנית, או להיזרק אל הפח. על מנת לכתוב תוכנית עסקית מוצלחת, חשוב להבין איך כותבים תוכנית עסקית, מהם החוקים הנדרשים לבנייתה, ומהי השפה לפיה היא נדרשת להיכתב, זאת על מנת לשקף נאמנה את החברה אותה היא מייצגת.
איך כותבים תוכנית עסקית – מדוע יש להתאים את התוכנית לצרכי הלקוח?
בבואכם לבחון איך כותבים תוכנית עסקית, חשוב להבין כי כתיבת תוכנית זו דורשת מקצועיות וידע רב כמו גם ניסיון, יכולת ניתוח, תשומת לב לפרטים והבנה מרחבית, המאפשרת לכותבי התוכנית לצפות בחברה ובסביבותיה ברמת על. עם זאת, כל תוכנית עסקית שונה מרעותה ונגזרת מצרכי הלקוח עבורו היא נכתבת. קל להבין מדוע ישנו הבדל בין תוכנית עסקית, הנכתבת עבור יזמות עסקית חדשה או חברה קיימת, מדוע יש הבדל בין תוכנית עסקית הנכתבת עבור גורמים פיננסיים או עבור גורמי ייעוץ ארגוני, וקל להבין, אם כן מדוע אחד השלבים הראשונים שיש לבצע בעת כתיבת תוכנית עסקית הוא זיהוי צרכי הלקוח המדויקים. בנוסף, בבחינת השאלה איך כותבים תוכנית עסקית, יש לדעת כי במרבית המקרים נכתבת תוכנית זו לתקופה של שנה עד חמש שנים, בהתאמה לצרכי הלקוח.
צרכים נפוצים המניעים לכתיבתה של תוכנית עסקית
1. עסק חדש או עסק ותיק המבקש לחדור לשווקים חדשים. במקרים אלה יש לנתח את ענפי הפעילות של העסק או של החברה, לאתר את השווקים הרלוונטיים לחברה ולהציג את החולשות והחוזקות של העסק בתחומי הפעילות השונים.
2. עסק המבקש ליצור לעצמו תוכנית שיווקית. במקרים אלה חשוב לבנות את התוכנית העסקית הן עבור גורמים חיצוניים (חברות שיווק) והן עבור מחלקות החברה הפנימיות המעורבות בתהליכי השיווק.
3. עסק המבקש לגייס הלוואות לעסקים (באמצעות משקיעים). במקרים אלה, תתמקד התוכנית העסקית בצד הפיננסי של העסק, תציג תזרים מזומנים נוכחי והצפוי בשנים הקרובות, ותתאר את יתרונותיו הכלכליים של העסק על פני מתחריו.
4. כתיבת תוכנית עסקית כחלק מצרכים פנים ארגוניים, המתקיימים באחד המקרים הבאים: תהליך ייעוץ עסקי או ייעוץ אסטרטגי , רה-אורגניזציה של החברה, שינוי מבנה התפקידים בחברה ועוד.
5. תוכנית עסקית עבור הלוואה לעסק מקרן הסיוע לעסקים בערבות המדינה
6. כתיבת תוכנית עסקית בהתאמה לגודל החברה ומעמדה המשפטי - עסק קטן או עסק גדול, עסק מורשה או חברה בע"מ.
איך כותבים תוכנית עסקית? ב"לב רן ושות' (1994) יועצים לניהול" נתאים את התוכנית העסקית לצרכיכם המדויקים. רבים טועים לחשוב כי תוכנית עסקית נדרשת רק לעסקים בתחילת דרכם, אולם חשוב להבין כי פעמים רבות גם חברות ותיקות ופעילות נדרשות להגדרה מחודשת של התוכנית העסקית שלהן. אנחנו ב"לב רן ושות' יועצים לניהול", נוביל את התוכנית העסקית שלכם כך שתציג את מהות העסק ותשמש ככרטיס הביקור שלו, נהפוך את התוכנית העסקית לרלוונטית גם כלפי גורמים בתוך הארגון וגם מחוצה לו, ולא פחות חשוב – נכוון את התוכנית העסקית ליזמים, למשקיעים ולשותפים פוטנציאלים לגיוס כספים. אם אתם עסק קטן או גדול, עסק בהקמה או עסק פעיל – אנחנו ב"לב רן ושות' יועצים לניהול" יודעים כיצד לקחת אתכם קדימה.