מאמר - האתר הראשי להפצת מאמרים וקידום מקצועי
כניסה למערכת כותבי מאמרים כתיבת מאמר חיפוש מאמר מאמרים
 
 
 

גרפולוקיה - מה זה

מהי גרפולוגיה?

/ טלי ירדני
 
 
 
מהי גרפולוגיה ? כיצד נוצר מבנה הדעת של המקצוע?
 
גרפולוגיה הוא מקצוע , המאפשר להכיר את אופי האדם על פי כתב ידו.
לכל אדם כתב המיוחד רק לו. זוהי מעיין טביעת האצבע של האדם בעולם. ניתן לומר כי הגרפולוגיה היא למעשה ה"פסיכולוגיה של כתב היד".
אכן הגרפולוג נעזר גם במבנה הדעת של הפסיכולוגיה בשעה שהוא מאתר תכונות אופי, קווי אישיות וכן דרכי התנהגות צפויות אצל האדם. הגרפולוגיה , כמקצוע בעל אפיון משלו, בנתה לעצמה כלים ייחודיים על מנת להבין את אופיו  והתנהגותו של האדם.
בנוסף לסימני האותיות גם ארגון הדף, למשל, האם יש שוליים מרווחים דיים, או האם אין האדם מצטמצם לקראת סוף הדף וממזער את כתב ידו כדי "להספיק לכתוב" עוד משפט וכו' , כל אלה גם הם – אף על פי שאין הם כתב היד אלא נלווים לו- משמשים סימני היכר לאבחון הנושא.
פירוש המילה גרפולוגיה: גרפו= כתב , לוגיה= תורה
המילה תורה (שיטה) מעידה על המקצוע כי יש לו כללים הגיוניים ברורים. בניגוד לתורות המסתורין השונות-  אסטרולוגיה, נומרולוגיה וכד' –הגרפולוגיה נשענת באופן מוצק על היגדים הגיוניים, לוגיים, ולכן כוחה רב באבחון אופיו של האדם .לפיכך, בעוד תורות המסתורין יש להם שימושים מסוימים ( ולא נתעכב עליהם), הגרפולוגיה היא כלי נאמן בידי מוסדות שונים (מעסיקים, מקומות עבודה, משטרה, מוסדות חינוך וכו' ) ברצונם לאתר את אופיו של האדם.
אפשר אפוא לומר כי הגרפולוגיה קיבלה מקום של כבוד ככלי מקצועי מיהמן, שבכוחו לשמש חוות דעת למעסיקים, כלי לבחינת יושרו של האדם וכן כלי להכוונה מקצועית לאדם עצמו, התוהה האיזה מקצוע יבחר בעתיד.
יש לציין כבר כי אין הגרפולוגיה בבחינת צופה את העתיד... אין בה שום דבר "מיסטי" וכן אינה מתיימרת לומר לאדם איזו דרך יבחר לו בעתיד. אך היא כן יכולה להציג בפני האדם עצמו (בייעוץ אישי מול הגרפולוג)- דרך לצפות תכונות אופי של עצמו, יושר אישי, איזון נפשי, נטיות מקצועיות , ארגון ואחריות- תכונות שהוא מעוניין לאתר בעצמו או שהמעסיק מעוניין לדעת עליהן, לפני שהוא מקבל אדם למוסד כלכלי כל שהוא.
בייעוץ אישי , פעמים רבות בא האדם אל הגרפולוג כאשר הוא נמצא בפרשת דרכים של חייו. הוא מעוניין לדעת יותר על עצמו, על תכונותיו, ועל כוחות האני העומדים לרשותו ואף כאן הגרפולוגיה ממלאת תפקיד חשוב ביותר .
 
הראשון ש"יצר" את מקצוע הגרפולוגיה היה הכומר הצרפתי זאן היפוליט מישון (1806-1881). הוא קבע כי לכל סימן גרפי בכתב ידו של האדם יש משמעות פרשנית. לדוגמא- כתב גדול- מימדים מעיד על אישיות בעלת נוכחות בעולם, אדם שאוהב להציג את עצמו לראווה, בוטח בעצמו וכד', אך למעשה אמירה זו נכונה רק בחלקה כי לפעמים – אדם שכותב בכתב יד גדול, מנסה דווקא להראות עצמו כבעל חשיבות משום שהוא חסר ביטחון עצמי.
דוגמא נוספת נוכל לראות כשהדף כתוב באופן מלא וצפוף כמעט ללא שולים , הדבר מראה על כותב שהוא פטפטן או על כותב שהוא קמצן .
אם כך , הקביעה הנוספת ובעלת משמעות היא של תלמידו של מישון, קרפייה ז'מה אשר עיבד ושכלל את משנו של ההוגה הראשון של הגרפולוגיה ואף שכלל וקיבע את הכלל החשוב   כי אין סימן אחד בלבד יכול להעיד משהו על אדם. רק מקבץ של כמה וכמה סימנים גרפיים יכול להעיד על אדם עדות אופי גרפולוגית ולעולם לא סימן אחד ויחיד.
 
צמד נוסף של גרפולוגים שהביאו את המקצוע צעד נוסף קדימה הם סאודק וקלאגס. שניהם דיברו על אבחון הרמה האישית של הכותב, כבסיס ראשוני לניתוח כתב ידו וממנו מתחילים את הניתוח כבסיס לפרשנות.
קלאגס משתמש במושג formniveau- רמת הצורה.רמת הצורה מעידה על רמת האישיות והיא נמדדת על ידי סקאלה הנפרשת מ 1 עד 5. כאשר 5 היא הרמה הגבוהה ובהתאם 1 היא הנמוכה. הרמה האישית היא למעשה רמת האישיות של הכותב. יש בה מכלול של גורמי אישיות שדרכם אפשר לבדוק מה היא רמת אישיותו של הכותב.
זה עניין בעייתי מכיוון שקשה לנו  לקבוע על פי קריטריונים מקובלים על הכול מי הוא איכותי ומי לא ולכן שיטה זו לוקה בחסר. מכאן , ההתייחסות של קלאגס וסאודק לכתב היד היא עדיין מאוד אינטואיטיבית ופחות מדעית וכן לא ניתן לקטלג את כל האנשים על פי 5 רמות בלבד ולכן תיאוריה זו אינה שלמה. ברור היום כי יש לראות את התמונה השלמה של האדם ולהסיק מכך על מכלול אישיותו ואין די ברמת האישיות.
קלגאס קבע כמה אפיונים לרמת האישיות הקרויים- מקמ"א. ואלה הם:
·         מקוריות- מידת המקוריות של הכותב. על פיה אפשר לראות עד כמה הוא רחוק מהתקן המקובל.
·         קריאות- באיזו מידה כתב ידו של האדם הוא קריא או מסורבל, לא בהיר וכד'.
·         מהירות- זהו כתב יד שאפשר לזהות בו תנועה זורמת, אך עם זאת אין איבוד שליטה במהלך הזרימה.
·         ארגון על הדף- התמונה הכללית של כתב היד בתוך הדף.
השילוב של ארבעת הגורמים ע"פ קלאגס עוזר לנו לאבחן את רמת הצורה.
 
גרפולוג חשוב נוסף הוא פולבר –pulver (1890-1953) , גרפולוג שווצרי- היה הראשון שעשה את החיבור וקישר באינטואיציה ברוכה –בין מקצוע הגרפולוגיה למדע הפסיכולוגיה . ודיבר על נושא סימבוליות של הכתב: ימין, שמאל, למעלה למטה.
כתב ידו של האדם משקף את נטיותיו האישיות, את חוזקו הפיזי או הרוחני, את הכשלים שלו ואת מצוקותיו, שלפעמים אינו מודע למקורן...ובאותו עיקרון ממש- פועלת הפסיכולוגיה. המטפל שומע מפי המטופל מה הן מצוקותיו- גם שם בעקיפין-כי לא תמיד מסוגל המטופל להיפתח, והפסיכולוג צריך לפענח את המילים ואת המשפטים, לכדי מהות בעלת משמעות. הגרפולוג כאמור, עושה תהליך דומה אלא שכלי המקצוע שלה הם הכלים הגרפיים: כתב היד שך האדם וכל הנלווה אליו.
פולבר דיבר על הסימבוליות של כתב היד כאמור, בהתחשב בארבעה צדדים: ימין ,שמאל, למעלה  ולמטה.
צד ימין- כשהמאבחן מתבונן על נושא כמו שוליים (שבעברית בם מצד ימין), הוא ידבר על העבר , שורשים, משפחה וכל מה שקשור בבית הגידול, בחיי העבר מאחור ומנסה לפתוח דף חדש, או שמא הוא עדיין קשור בטבורו אל מצוקות העבר שלו כילד או כמתבגר ואינו מסוגל להרפות . עד שלא נסגר מעגל הוויה אחד – קשה מאוד להתחיל במעגל אחר.
צד שמאל- הצד השמאלי של כתב  היד מדבר על העתיד. כיצד פועל המאובחן, האם הוא חושש להתקדם, חושש מכישלון או אם הוא שאפתן, הישגי או אדם שאינו יודע גבולות, אינו יודע לעצור בזמן.
למעלה- כאן בודקים את האותיות שעולות למעלה, למשל האות "למד", או "פא" סופית. כאן אפשר ללמוד מצד אחד על שאיפות ומשאלות, אינטלקטואליות ורוחניות גבוהה.
למטה- בכתיבת אותיות אשר יורדות למטה מן השורה כגון "נון" סופית, קוף" וכד' אפשר ללמוד על תכונות כגון:יכולת הגשמה, כושר ביצוע ,חוש מציאות מפותח או חומריות- כל אלה בצד הטוב של התכונות אך גם של שמרנות יתר, חיפוש עוגן ואף עייפות ואכזבה. ושוב נזכיר כי רק מקבץ של תכונות קונקרטיות יכול להעיד על נטיות אופי ולא תכונה אחת בלבד של כתב היד.
 
 
רודולף פופאל- גרפולוג ונוירולוג גרמני אשר תאר את הגרפולוגיה ככתב המח. הוא נעזר במומחיות שלו בנוירולוגיה והוסיף אל סט התובנות של קודמיו גם את העובדה שכתב היד מבטא פעילות מוחית ומכיוון שאפשר לנתח תכונות על פי הכתב שהוא למעשה פעילות מוחית- אפשר אף לנתח את הכתב של אנשים שלקו בידיהם וכותבים בעזרת הפה או הרגל.
 
בישראל גרפולוג החשוב והידוע  - ישראל אודם, חבר קיבוץ עין חרוד (1908-1997), הוא הוציא לאור כמה ספרים בנושא גרפולוגיה ופיתח תיאוריה הקרויה בשם תורת הפוטנציות.
 
  • *טיפוס א': הנרפה-אישיות חלשה,אין לו כוח לנוע.
  • *טיפוס ב': האינטגרטיבי- זהו האיש המאוזן גופנית ונפשית.
  • *טיפוס ג': אימפולסיבי- אדם שאינו חושב לפני שהוא פועל.
  • *טיפוס ד': הרציונלי-אדם שאצלו ההיגיון שולט על הרגש.
  • *טיפוס ה': אוטיסטי- אדם שבונה לעצמו עולם משלו והוא מרוחק מהסביבה.
  • *טיפוס ו': נרקציסטי – אדם שאוהב את עצמו וחי למען עצמו בלבד.
  • *טיפס ז': רפורמטורי-אדם שעסוק בתיקון העולם, בדרך כלל אלו אנשים הפועלים למען החברה.
  • *טיפוס ח': איובי זאבי – אדם החש כזאב בודדבין אם הוא בהמון ובין אם הוא לבדו .הוא אומלל ומר נפש.
  • *טיפוס ט': אנרכי ייצרי- טיפוס הבחורה המתבגרת, אדם שאינו מגלה בגרות ואחריות.
 
הנה כי כן, מקצוע הגרפולוגיה התקדם משלב האינטואיציה לשלב מדעי-פרשני.בעוד חוקריה הראשונים היו פחות מדענים, ויותר משערים הלכי רוח- הרי הגרפולוגיה המודרנית- ככלי מקצוע טיפולי, נשענת על עובדות מוצקות והוכחות מדעיות ולפיכך – רבים הם הנעזרים בה.
 
 
מה ניתן ללמוד ולראות בכתב היד:
 
  • ניתן לדעת ע"פ ניתוח כתב יד כמעט הכל על האדם, ניתן ללמוד על תכונות אופי,דפוסי התנהגות,תפקוד בעבודה,מצב רגשי,ביטחון עצמי,יושר ואמינות ,אנטיליגנציה וכד'.
  • מצב גופני ומצב נפשי קשה- ניתן לראות אך מאחר ואיננו רופאים אנו נמנעים מלתת אבחנות לגבי נושא זה אלא שולחים למומחים בתחום.
 
מה לא ניתן לראות בכתב היד ומה הם המיתוסים שכדאי לנפץ:
 
  • מיתוס חשוב מאוד שכדאי לנפץ וזהו כלל חשוב בבואנו לנתח כתב יד – לעולם לא נסיק מסקנות על סמך סימן אחר שמופיע בכתב היד –דוגמא לכך היא שאנו רואים פעמים רבות שכתוב לנו לדוגמא: מה אומרת האות "ע" גדולה , האם אני טיפוס מיני? ובכן תשובה לשאלה נוכל לראות בכתב רק ע"פ מס' סימנים שיעידו על כך.
 
  • מיתוס נוסף הוא שהכותבים חושבים שמאוד חשוב מה כתוב בטקסט ובכן אנו הגרפולוגים לרוב לא משתמשים בבואנו לנתח כתב יד בתוכן הכתוב , יחד עם זאת חשוב לשים לב אם המסקנות תואמות את הכתוב ולא נמצאו פערים.
 
  • אין לנו אפשרות לראות צורה חיצונית של הכותב, לא אם הכותב הוא זכר או נקבה ולא מה גילו.
 
  • אין אפשרות לדעת אם כותב יד ימין או יד שמאל.
 
  • לא ניתן לקרוא עתיד ע"פ הגרפולוגיה אלא לראות פוטנציאל שטמון בכותב לגבי עתידו.
 
 
 
 
 
1.      מדוע אנו פונים לגרפולוג:
 
·         חוות דעת למעסיקים- הגרפולוגיה היא כלי עזר מצוין העוזרת לנו בבחירת העובד האולטימטיבי .מאחר ואנו יכולים לראות תכונות אשר שחבויות באישיותנו , נוכל ללמוד על יושרו של האדם, שתלטנותו, כיצד הוא פועל בצוות , האם הוא מסודר , אינטליגנט , מהימן ועוד .
·         ייעוץ אישי- בייעוץ אנו שמים מראה מול מפני האדם , מייעצים לו מה כדאי לו לעשות, האם כדאי לו ללכת לטיפול מקצועי , כדי לטפל בבעיה מסוימת. בנוסף ניתן לו ייעוץ והכוונה מקצועית אם נדרש. נעזור לו לבחור מה המקצוע שיתאים   לו ע"פ אישיותו שתתגלה בכתב ידו.
·         גרפולוגיה משפטית- השוואת חתימות, השוואת כתבי יד- זוהי עבודה טכנית לא נכנסים בה לאופיו של האדם. 
·         היסטוריה משפטית- אדם יקר הולך לעולמו והמשפחה רוצה לדעת דרך כתב ידו עוד תכונות מאופיו.
·         קבלת חברים חדשים ליישובים ,קהילות וקיבוצים.
 
 
 
טלי ירדני
מכון לגרפולוגיה
 
יעוץ אישי, חוות דעת למעסיקים,                                                              טלפון-050-3342349
הכוונה מקצועית הרצאות,סדנאות                                                                        פקס-03-6994883
וערבי חברה __________________________________  מייל:[email protected]
 
 
טלי ירדני
טלי ירדני גרפולוגית מוסמכת, בעלת מכון לגרפולוגיה בת"א, חוות דעת למעסיקים,פענוח ציורי ילדים, ייעוץ ואימון אישי, הרצאות, סדנאות וקורסים.
טלי ירדני גרפולוגית מוסמכת, בעלת מכון לגרפולוגיה בת"א, חוות דעת למעסיקים,פענוח ציורי ילדים, ייעוץ ואימון אישי, הרצאות, סדנאות וקורסים.
מכון לגרפולוגיה-טלי ירדני
מכון לגרפולוגיה ופענוח ציורי ילדים, אנו עוסקים במתן חוות דעת למעסיקים, ייעוץ ואימון אישי, הרצאות ,סדנאות וקורסים.
תל אביב
03-6810786
050-2343341
רוחניות - גרפולוגיה
תאריך: 14/7/2010
תגיות:   מהי גרפולוגיה   


ממומן

מאמרים נוספים בתחום רוחניות - גרפולוגיה

עבודת הגרפולוג – ייעוצים זוגיים / חנה קורן
מפגש בין שני אנשים הוא מפגש בין ה"אגו" החיצוני של כל אחד מהם, האנימה והאנימוס החבויים שבהם, מפגש בין ה"אני האידיאלי" של כל אחד מהם עם ה"אני" האמיתי של כל אחד מהם.
שנה טובה- פענוח ציורי ילדים / טלי ירדני
לנוער בסיכון, התבקשתי לבחון ציורים וכתבי יד של בני נוער לקראת השנה החדשה. מכיוון שילדים בגילאי ההתבגרות כמעט ואינם מציירים באופן חופשי, התבקשו הילדים לצייר תפוח בדבש והתוצאות המדהימות בהמשך הכתבה.
פענוח ציורים בקרב מבוגרים / טלי ירדני
דע הפסיכיאטרי. ישנם בתחום הרוחני על שלל המטפלים בשטח התקשור, הריפוי ההוליסטי וכו. אולם ישנו כלי חשוב אשר נשמט מעינינו לא מעט ואשר יכול להביא תוצאות מרביות והוא כלי האבחון בעקבות ציורים ופענוח משמעותם.
מבחן השלכתי- ציור העץ / טלי ירדני
ו - אפשר לראות את אישיותו של האדם. מאחר שהעץ מציג לפני כול את נופו ואת צמרתו , את גזעו ואת שורשיו והילד הקטן אוהב להתבונן בטבע, קל לגרפולוג לראות בציור העץ של הילד, דבר מה בעל משמעות על אופיו ונטיותיו
מהי גרפולוגיה? / טלי ירדני
גרפולוגיה היא מקצוע , המאפשר להכיר את אופי האדם על פי כתב ידו. לכל אדם כתב המיוחד רק לו. זוהי מעיין טביעת האצבע של האדם בעולם. ניתן לומר כי הגרפולוגיה היא למעשה ה"פסיכולוגיה של כתב היד".
משמעות החתימות / טלי ירדני
ום.אין פה כללים. איש איש וחתימתו. ואולם, השינויים בחתימה במהלך החיים מעידים, בדרך כלל על שינויים שחלו אצל הכותב. נוכל לבדוק את מידת ההערכה העצמית שלו , את מהימנותו, יחסו למשפחה , למקצוע ,לזוגיות ועוד.
האם הוא או היא מתאימים לי? זוגיות על פי כתב היד / מאיה הראל-פרטוק
המאמר עוסק באבחון טיפוסים שונים במערכות יחסים על פי סימינים גרפולוגים בכתב ידם
מאמרים תפריט ראשי
שאלות ותשובות
יתרונות
אודות
הסבר
צור קשר
 
 
 
אודות | צור קשר | מפת האתר | אינדקס אתרים | sitemap | סניפים