השכרת רכב בישראל: מה משפיע על המחיר?
המחיר של השכרת רכב בארץ מורכב מכמה וכמה מרכיבים. ההבדל במחירים בין החברות השונות הוא תוצאה של שיטות תמחור שונות ושל אסטרטגיות שאינן תמיד זהות. חלק מההשפעות על מחיר ההשכרה הינן פנימיות – דהיינו נובעות מדרך הניהול של חברה מסוימת ומצורת התפקוד שלה. אחרות הינן חיצוניות – דהיינו נקבעות על-ידי משתנים שונים שאינם בשליטתן של חברות השכרת רכב בישראל.
חברת השכרת רכב יכולה לשלוט בכמה אופנים על המחיר שהיא מציעה ללקוחות שלה. על-ידי הורדות עלויות התפעול – קיצוץ בשכר, תחזוקה באיכות נמוכה יותר, פחות השקעה בקניית מכוניות חדשות, פחות השקעה בסוכנויות השונות ועוד – החברה יכולה להציע מחירים נמוכים יותר עבור הלקוחות המעוניינים לשכור מכונית. מי שבוחר בשיטה הזו ומציע השכרת רכב באיכות נמוכה יותר עלול לגלות ששכרו יצא בהפסדו: האיכות הנמוכה דוחה לקוחות והמחירים הנמוכים אינם מושכים קהל. מצד שני, יש עדיין ציבור רחב שמעוניין במחיר נמוך לפני הכול ומוכן לקבל תמורה נמוכה יותר בתנאי שהמחיר נמוך יותר.
חברות השכרת רכב בישראל יכולות לבחור באסטרטגיה מעט שונה משיטת ההוזלה בכל מחיר. על-ידי קיצוץ הרווח התפעולי למינימום – דהיינו שמירה על איכות גבוהה ככל האפשר תמורת מחיר נמוך ככל האפשר – החברה שבוחרת בדרך זו מוותרת על רווחים גדולים לטווח קצר אבל יוצרת לעצמה קהל לקוחות נאמן ומתוך כך היא מרוויחה יציבות כלכלית לטווח ארוך. אין ספק שמידת הרווח שבה מעוניינת חברת השכרת רכב משפיעה בצורה מאוד משמעותית על מחיר ההשכרה וזאת גם בלי קשר להוצאות תפעוליות אמיתיות.
ישנן גם השפעות חיצוניות – באופן כזה או אחר – שמשפיעות על מחירי השכרת רכב בארץ. המחירים משתנים לפי עונות השנה: בתקופת החגים, לדוגמא, ישנו ביוקש גדול יותר למכוניות ולכן חברות השכרת רכב בישראל מעלות את המחירים. הדבר נובע מחוקי ההיצע והביקוש אך לא רק מהם. ישנה סיבה נוספת: חברות השכרת רכב בישראל נמנעות לעיתים מהרחבה של צי הרכב שלהם ולכן בעונות שבהן הביקוש גדול מדי, חברות השכרת רכב בישראל לא יכולות לענות על הביקוש ולכן הן מסננות לקוחות באמצעות העלאת המחירים.
השפעות נוספות קשורות לעלויות שעליהן אין לחברות השכרת רכב בישראל שליטה. העלאות שכר במשק שמחייבות את כל המעסיקים יכולות לאלץ את חברות ההשכרה להעלות את המחירים שלהם כדי לשמור על רווחיות. גם עליית מחירים של הדלק יכולה להוביל לעלייה במחירי ההשכרה. במידה ומדובר בתנועות תקופתיות, ייתכן וחברות השכרה מסוימות יחליטו לספוג את ההתייקרות ולא לגלגל אותה על הצרכנים, אבל לרוב המצב הוא שונה ורוב החברות בוחרות לגלגל את ההתייקרות אל כיסו של הלקוח.
כפי שניתן לראות, רוב ההשפעות על המחירים של השכרת רכב בארץ גורמות להתייקרות של השכירות. עם זאת, במקרים שבהם חברה מנסה להיכנס לשוק ולתפוס ממנו נתח היא עשויה להציע מחירים זולים במיוחד כדי למשוך אליה לקוחות חדשים. בתקופה שבה שחקנים חדשים נכנסים לשוק או שחברות קיימות מנסות להגדיל את נתח השוק שלהם בצורה משמעותית ניתן לצפות לתקופה שבה ירדו המחירים כשהחברות השונות מתחרות על כיסו של הצרכן. כשעונת התחרות הזו תיגמר, המחירים יחזרו לרמתם הרגילה.