השווקים היום מאוד דינמיים עם שינויים מאוד תכופים, דבר המצריך תכנון מתמיד, כולל חשיבה קדימה לגבי פעולות ומהלכים של המתחרים. אחד האמצעים הוא "תורת המחשקים" אשר אמור לסייע בחיזוי המהלכים של המתחרים ולבחור את המהלכים הטובים ביותר עבור הארגון. הבעיה עם "תורת המשחקים" היא שזה בדרך כלל אמצעי מאוד מורכב ומסובך שקשה מאוד לעשות בו שימוש פרקטי.
דרך נוספת, מאוד יעילה וטובה, היא שימוש במשחק מלחמה. משחק מלחמה מאפשר לחזות בצורה טובה את השינויים העתידיים בשוק, את המהלכים הצפויים של המתחרים ולבחון אלטרנטיבות שונות לאסטרטגיה של הארגון. בעזרת משחק מלחמה, ניתן להקטין את אי הודאות (כמובן שלא לאפס) ולבחון מספר אסטרטגיות אלטרנטיבות מראש.
אז איך בעצם פועל משחק מלחמה? במשחק מלחמה מחלקים את המשתתפים למספר קבוצות, כאשר כל קבוצה מייצגת את אחד המתחרים בשוק, כולל את החברה עצמה. ניתן להוסיף קבוצה נוספת, שתשמש כקבוצת בקרה, אשר מייצגת את הסביבה, כלומר הלקוחות, הרגולטור והשוק. כל אחד מהקבוצות צריכה לגבש אסטרטגיה, על סמך מידע שנאסף מהשטח, ולבסוף להציג את האסטרטגיה שלה בפני הקבוצות האחרות. לאחר מכן מתבצע סיבוב נוסף, שבו לכל קבוצה יש את האפשרות לעדכן את האסטרטגיה, על-פי המידע החדש שאליו נחשפה מהקבוצות האחרות. ביצוע משחק המלחמה בשני שלבים מאפשר לכל המשתתפים להיחשף לאסטרטגיות אפשריות של המתחרים השונים והוא מאפשר לגבש אסטרטגיה עבור הארגון בהתאם לכך.
מעבר לעובדה שמשחק מלחמה מאפשר לבצע הערכה של המהלכים האפשריים של המתחרים, יש לו מספר תועלות נוספות:
· קודם כל, זה מכניס עניין והנאה בתהליך של תכנון אסטרטגי (לא שתכנון אסטרטגי זה דבר משעמם...)
· שנית זה מגביר את עבודת הצוות ומגבש את האנשים
· שלישית זה חושף הרבה אנשים בארגון לתהליך של תכנון אסטרטגי ולאסטרטגיה של המתחרים השונים
· ולבסוף זה מאפשר לבחון רעיונות לא שגרתיים ומהפכניים בצורה טובה
מניסיוננו בתור חברת ייעוץ אסטרטגי, נוכחנו לדעת ששימוש נכון במחשק מלחמה יכול שפר בהרבה את תהליך התכנון האסטרטגי. הוא איננו מחליף את התהליך המלא לתכנון אסטרטגי, אבל משחק המלחמה יכול להיות מרכיב חשוב בתהליך ולסייע רבות.
ישנם שני שימושים עיקריים למחשק מלחמה. הראשון הוא לבחון אסטרטגיה קיימת. בהינתן וגובשה אסטרטגיה שיווקית, או מהלך אסטרטגי מסוים, ניתן לבחון את תוצאותיו ואת המהלכים הצפויים של המתחרים לאותו מהלך, בעזרת משחק מלחמה. במקרה כזה חשוב שאחת הקבוצות במשחק תייצג את הלקוחות, מכיוון שאותה קבוצה צריכה לחזות כיצד הלקוחות יגיבו למהלך הנבחן. קבוצת הלקוחות צריכה ולהעריך מה היא מערכת השיקולים המעורבים בתהליך קבלת ההחלטות וכן מה הם הגורמים המעורבים ומשפיעים על ההחלטה. קבוצת הלקוחות צריכה להיות עם היכרות מעמיקה של השוק והלקוחות, אבל צריכה גם להיות אובייקטיבית, בכדי לאפשר בחינה אמיתית של המהלך. בנוסף, קבוצות המתחרים הרגילות, יוכלו להגיב למהלך ובכך לאפשר לחזות את ההתפתחות בשוק. הקבוצה שמייצגת את החברה, תציג את המהלך או האסטרטגיה המתוכננת לשאר הקבוצות ולכל אחת מהן תהיה האפשרות להגיב.
שימוש שני של משחק מלחמה הוא לנסות ולחזות את ההתפתחות הכללית בשוק ויחסי הכוחות בין המתחרים, ללא התייחסות למהלך אסטרטגי מסוים. במקרה כזה כל אחת מהקבוצות צריכה לגבש את האסטרטגיה שלה, בהינתן המצב הקיים. כאשר עושים שימוש במשחק מלחמה בצורה הזו, רצוי לבצע מספר סיבובים של המחשק, בהם כל אחת מהקבוצות יכולה לבצע שינויים והתאמות באסטרטגיה, בהתאם לאסטרטגיה אליה היא נחשפת מהקבוצות האחרות. רצוי שתהיה קבוצה ניטראלית, שאיננה קשורה לאף אחד מהמתחרים בשוק, אשר תשמש מעין שופטת ותכריע כיצד אכן מתפתח השוק ומה התוצאות של המהלכים האסטרטגיים של המחרים השונים. קבוצת הבקרה צריכה להיות אובייקטיבית ואמינה, בכדי שהכרעותיה יהיו מקולות על כל המשתתפים.