התפתחות עיצוב לוגו האולימפיאדה במאה השנים האחרונות והקשר שלו לליסה סימפסון
הסמל האולימפי (logo) תוכנן לראשונה ב-1913, צורתו הינה חמש טבעות משולבות המסמלות את האיחוד של חמשת יבשות העולם. מעניין לבחון איך עיצוב לוגו המשחקים האלימפיים השתנה או התפתח לאורך השנים. ניסינו להציג את לוגואים של אולימפיאדות שונות ( משנת 1924 ועד 2016 כולל משחקי החורף) ולהבין האם ניתן לראות מגמות בעיצוב בכלל ובעיצוב לוגו בפרט.
על פניו ניתן להבחין ב:
- בעבר הלוגואים היו בנויים בעיצוב ראליסטי תוך שימוש בסמלי העיר המארחת או מאפיינים גאוגרפיים תרבותיים ובעשורים האחרונים הלוגו מורכב מסמלים מופשטים אבסטראקטים.
- מעבר משימוש בלוגו בשחור לבן או בצבע אחד לצבעוניות מלאה וססגונית (Colorful Logo) לרוב על פי טרנדים של צבעוניות בעיצוב בכלל.
- שימוש בטכניקות מגוונות במהלך השנים: רישומים, איורים ואייקונים בהם ניתן לחוש את המעבר בשימוש בשיטות בסיסיות והתקדמות לתוכנות חדשות.
- מניתוח מקרה של הלוגיים האחרונים - אולימפיאדות שעדיין לא התקיימו (לונדון וריאו) ניתן להבין שמדבר בהשקעות ענק, במעורבות מאוד אינטנסיבית ובאמוציות שמגיעות אף להתקלויות פוליטיות ותביעות על זכויות יוצרים.
הלוגו של אולימפיאדת2012 דומה למילה "ציון" ?
הלוגו של אולימפיאדת לונדון שנחשף למעשה ב2007 ותואר בהשקתו בסופרלטיבים כמו דינמי, חדשני ומודרני ממשיך לעורר תגובות ומחלוקות.
מיד לאחר ההשקה, בלוגרי עיצוב טענו שהוא מזכיר גרפיטי בצבעים מזעזעים ואינו מתאים לקהל היעד והם אספו עשרות אלפי חתימות בעצומות אלקטרוניות תוך 48 שעות מרגע השקתו. חלקם דיבר במושגים של disaster, ואחרים תקפו אותו על רמתו המקצועית. לאחר מכן קמו מחאות על היותו מזכיר סמל נאצי ולאחר שהסתימו המחאות הללו צצו אלו שטענו (Guardian newspaper) שמדובר על איקון שמתאר סיטואצית סקס בן ברט לליסה סימפסון. ללא קשר עיתונאים כלכליים טענו ללא הרף שלא יתכן שמוצאים כל כך הרבה כסף על עיצוב לוגו (logo design), הלוגו עוצב ע"י חברת היעוץ Wolff Olins ועלותו הוערכה בכ 800,000$.
לאחרונה ב2011 "התעוררה" גם אירן וטענה כי הלוגו מזכיר את המילה ציון ובאה בדרישה מהוועד האולימפי לעצב סמל חדש למשחקים תוך איום מפורש כי ההזנחה בנושא עלולה לגרום לכמה מדינות לא להשתתף במשחקים.
צבעים צעקניים, צורות אגרסיביות וטיפוגרפיה מפוקפקת הביאו מעצבים, קהל עיתונאים ומובלי דעה לתקוף את הלוגו של לונדון ומין הסתם הגיוני היה שלוגו האולימפיאדה בברזיל יהיה "הפוך" על מנת לא למשוך אש ללא כוונה להסתכן.
ברזיל 2016 - הלוגו מוכר מידי, פשוט מידי ומועתק מלוגו אחר (?)
הלוגו של המשחקים האולימפים בברזיל עוצב ע"י סוכנות העיצוב הברזילאית Tatil אשר הביסה כמעט 140 מתחרים אחרים ונבחרה מתוך 8 מועמדים הסופיים.
שלוש דמויות אוחזות ידיים להעברת מסר של אחדות המדינות המשתתפות במשחקים תוך עיצב גירסה מסוגננת של לוגו האולימפיאדה הנערץ בעל העיגולים המשולבים. ריקוד הוא מוטיב מרכזי בתרבות של אנשי ריאו דה ז'נרו ויש אומרים שאף ניתן לראות את קו הרקיע של העיר ושל ההרים מסביבה.
הכל היה טוב ויפה עד שאנשים החלו להבחין בדמיון מוזר ללוגו של קרן Telluride Foundation שממוקמת בקולורדו, בראשותו של המפקד הצבאי לשעבר נורמן שוורצקופ (מלחמת המפרץ). הצורה, הקונספט ואפילו פיזור הצבע מאוד, מאוד דומה.
Fred Gelli, מיוצרי הלוגו של המשחקים האולימפיים בריו דה ז 'ניירו וממנהלי סוכנות העיצוב Tatil הכחיש כי מדובר ב"גניבה" או העתקה מארגון הצדקה וטען כי המשרד ערך מחקר מקיף תוך כדי תהליך העיצוב ושלל את קווי הדימיון ללוגו קרן Telluride. הסוכנות אף טענה לאחרונה ברבים כי הלוגו אינו דומה לציור "הריקוד" של אנרי מאטיס, הלוגו, בניגוד לציור,"עוסק" בתלת המימדיות בקלילות וכו'.
לסיכום מה אנחנו מסיקים מכאן על לעיצוב לוגו?
- לבצע תחקיר לפני תחילת עיצוב לוגו
- להיות מעודכן בטרנדים עולמיים
- לא להעתיק ולהיזהר מזכויות יוצרים
- לחשוב על השלכות שונות מקהלים שונים
- והחשוב מכל – באמת אין צורך להשקיע 800,000$ על עיצוב לוגו