מה בין עסק משפחתי ואריכות ימים
הסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה, 90% מהעסקים בארה"ב אירופה וקנדה הם עסקים משפחתיים. דפוס עסקי זה מאפיין גם את אמריקה הלטינית ואסיה, המאופיינות ע"י תרבות שבטית שלטת.
עסקים משפחתיים מהווים את הגרעין העסקי הנפוץ והוותיק ביותר בעולם העסקי. אלא שבהמשך הדרך הסטטיסטיקה מחייכת פחות: פחות משליש מהעסקים שורדים ומעבירים את המושכות לדור השני, ורק 13% לדור השלישי.
מחקרים רבים הוכיחו שעסק משפחתי מצליח כאשר המשפחה מנהלת נכונה את הקשר שבין המשפחה לעסק, מצליחה לשלב בין השניים, ומכניסה את תרבות המשפחה לעסק. נמצא כי עסקים משפחתיים קטנים-בינוניים, המאריכים חיים, מאופיינים ע"י מספר גורמים עיקריים:
- מעורבות גבוהה של המשפחה בעסק
- תכנון יורשים מוצלח
- יתרון תחרותי של העסק המשפחתי
- פתיחות לשינוי
נפרט זאת להלן:
מעורבות גבוהה של המשפחה בעסק
שילובם של בני המשפחה בעסק תוך הטמעת ערכי המשפחה תורמים להתפתחותו של ההון המשפחתי בכמה דרכים:
- יצירת מחויבות בקרב בני המשפחה למקור הכנסתם. העסק משמש גורם משותף לכל בני המשפחה הקשורים לעסק, גורם אשר בו משקיעים יחד, קוצרים פירות יחד וגם חשים אחריות לתהליכים ולתוצאות שלו. הקשר המשפחתי הוא לעיתים סיר לחץ אך גם מקור לתחושת עוצמה ועידוד משותפים.
- בנית חזון משותף אשר ישקף ראיה רחוקת טווח, ירתום את בני המשפחה ואת העובדים בעסק לעשייה תוך הרגשת יציבות ומחוייבות של שני הצדדים.
- הטמעת הערכים המשפחתיים בתוך העסק, ערכים כמו: כבוד הדדי, תמיכה, מסירות, הערכה, נתינה וכו'. יהיו אלה ערכים לא רק בקרב בני המשפחה אלא גם בינם ובין העובדים, ערכים אשר ישקפו את מערכת היחסים עם כל גורמי החוץ (לקוחות, ספקים, מוסדות וכו').
היציבות והקביעות שמאפיינת משפחה וההתנהגות השבטית המגוננת הם אלו שיגרמו בסופו של דבר לחיזוק העסק ולאריכות ימיו.
תכנון יורשים מוצלח
ראוי כי המשפחה תהיה מעורבת בכל שלבי ההחלטה של יורש העסק. זוהי צריכה להיות "תוכנית העברה" בה קובעים את מי היורש, את שלבי הלימוד שיצטרך לעבור, את לוחות הזמנים האפשריים לכך ואת עזיבת המייסד המכהן באותה תקופה. תהליך זה דומה "לריקוד", ריקוד שבו מתרחשת עזיבה הדרגתית של המנהיג בפועל וכניסתו של היורש לניהול העסקי.
יורשי העסק, מי שנבחרו כראויים להוביל לאחר פרישת המייסדים, צריכים להיות מקובלים על כל בני המשפחה וגם על העובדים שאינם מבניה. מושכות העסק לא בהכרח עוברים לידיו של הבכור שכן עסק לא צריך להתנהל בצורה של מונרכיה, את המושכות צריך להחזיק מי שלו הכישורים להוביל את העסק עוד שנים רבות.
העובדים השכירים, אלו אשר אינם מבני המשפחה, אמורים ל"אשר" את המינוי החדש. בהינתן מצב שבו לא יהיו הם שותפים לתהליך ולהחלטה, יכולה להיווצר תחושת כעס ותרעומת בקרבם, תחושה שבה מוכתבים להם דברים מלמעלה מבלי שהם ירגישו שייכות לכך.
יתרון תחרותי
המחקרים מוכיחים כי למשפחה יתרון תחרותי על מתחריה באם היא מקיימת:
- אסטרטגיית שיווקית המתאימה לאופיו של העסק
- שמירה על קשרים נאמנים עם הלקוחות
- ראיית העובדים שאינם מבני המשפחה כחלק רחב יותר של המשפחה הגרעינית
- דגש על שיתוף וחיזוק קשרים עם כל הסובבים אותה
הטמעת המשפחתיות בעסק מאפשרת להציג בפני כל הסובבים (עובדים, לקוחות, ספקים, מתחרים...) כי קיים קשר גרעיני – משפחתי חזק בעסק שניתן לסמוך עליו ולבטוח בו, קשר אשר יכול לשרוד גם זמנים קשים, ומבוסס על יחסים ארוכי טווח.
עוצמה עסקית זו מהווה יתרון תחרותי מול המתחרים בכך שהיא מאפשרת רשת ביטחון יציבה לעסק ומאפשרת לו לצמוח ולהתפתח.
פתיחות לשינוי
העולם העסקי משתנה כל הזמן, הטכנולוגיה מאיצה את ההתקדמות ומביאה לתחרות הולכת וגדלה בכל הענפים העסקיים. מחד, עסק המאריך חיים ראוי שיהיה נאמן למקורותיו. מאידך, ראוי שיהיה פתוח לשינויים המתרחשים בעולם ולהתפתחויות הטכנולוגיות השונות.
כניסה לתחום מוצרים חדש, אימוץ טכנולוגיות חדישות, כניסה לשווקים חדשים – כל אלה יאפשרו לעסק להתאים עצמו למציאות המשתנה ולהיות נוכח בעולם העסקי החדש.
כותבת המאמר: חדוה יוסף, יועצת ארגונית לעסקים משפחתיים ולמגזר השלישי, חונכת מטעם מט"י / תמ"ת
מייל [email protected], נייד 054-9039990, טל 077-5020819