עקרונות השיווק הישיר – על מה מבוסס השיווק הישיר? אילו יתרונות / חסרונות יש לשיטה?
השיווק הישיר התפתח מאוד בשנים האחרונות. באמצעות שיטה זו יכולים הצרכנים לחסוך כסף רב וליהנות ממוצרים איכותיים בקנייה יעילה ובמינימום של בזבוז זמן. אך כמובן, כמו בכל דבר בחיים, למטבע יש שני צדדים.
במאמר זה נסקור את היתרונות והחסרונות של השיווק הישיר.
החיסרון הראשון בשיווק הישיר הינו שרובנו, רגע לפני שרוכשים מוצר ופותחים את הארנק, אוהבים ל"משש" ולראות שהוא בדיוק מה שאנו צריכים. אומנם, הדבר הבולט בשיטת השיווק הישיר הוא שלא ניתן לראות את המוצר בעת הרכישה, ולפעמים יכולה להגיע סחורה פגומה ומשם מתחיל סיפור שעלול להיות מסובך וכרוך בהחזרים והחלפות, ולפעמים אף לא נשאר במלאי. לכן, חלק מהאנשים מעדיפים לוותר מראש על קניה מסוג זה ופשוט ללכת על בטוח ולקנות מהחנות.
על מנת למנוע בעיות מסוג זה, יש לנו, הצרכנים הגנה חוקית שבמסגרתה החוק נותן לצרכן עד 14 יום מרגע רכישת המוצרים. לפי נוסח החוק החדש להגנת הצרכן, מקבל הקונה את הזכות להחליט אם המוצר מוצא חן בעיניו או שיעדיף להחליף. במידה והחלטנו לוותר על העסקה, ניתן לעשות שיחת טלפון אחת והכל מבוטל! יתרון טוב עוד יותר, במקום שנלך עד לחנות, נבדוק את המוצר ונקנה אותו באותו הרגע ולאחר מכן נתחרט ולא נוכל להחזירו בגלל מדיניות ההחזרה של החנות, ניתן לרכוש דרך הטלפון ולחכות שהמוצר יגיע עד לבית - דבר החוסך מאיתנו המון כאב ראש וזמן. בנוסף לכך, ניתן לבדוק את המוצר בבית, בנוחיות, ובמידת הצורך להחזיר – והכל באמצעות שיחת טלפון פשוטה אחת.
זמן האספקה הוא גם נושא רגיש בתחום, מכיוון שברוב הפעמים המוצרים מגיעים היישר מהמחסן של הספק לביתו של הלקוח ובדרך עובר המוצר מספר ידיים ועקב כך נפוצות הפעמים בהן נתקלים בעיכוב בזמן האספקה. למעשה, המחיר הנמוך שמציע הספק אינו מהווה תחליף לזמן אספקה קצר ככל הניתן, וכמובן שאינו בעל ערך אם ללקוח אין אמון מלא בהגעת המוצר לביתו בשלמות ובזמן שהבטיחו לו.
נכון, לעיתים יש איחור בזמן האספקה, אך כמובן שגם כאן החוק עומד לצידנו! חוק הגנת הצרכן קובע שבעסקאות "מכר מרחוק" ניתן לבטל את העסקה לאחר 14 יום מקבלת המוצרים, אך אם בוטלה עסקה בגלל סיבה מוצדקת, כמו איחור בזמן אספקה, ניתן לבטל ללא עלות או קנס.
במקרה של חרטה, קיימת אפשרות ביטול אך החברה רשאית לחייב ב-5% מסך העסקה (דמי ביטול עסקה). בנוסף, בהקשר זה מומלץ לבחון את שיטת העבודה בה נוקט הספק למסירת המשלוח במקרים בהם לא נמצא הלקוח בביתו. חלק מהספקים פועלים בשיטה המחייבת התקשרות מוקדמת עם הלקוח ותאום המשלוח עימו, ואילו ספקים אחרים מעדיפים להגיע ישירות לבית הלקוח, ובמידה ואינו נמצא לשוב ולתאם עימו מועד חלופי למסירת המשלוח לידיו.
חסרון נוסף בתחום השיווק הישיר, הוא עצם העובדה שהלקוח אינו יכול לדעת בוודאות כי החברה שמציגה את עצמה כחברה היא אמיתית ולא פיקטיבית. הרי בכל מקום יש נוכלים ורמאים שינסו לעבוד עלינו אם זה דרך שיטת שיווק הישיר ואם זה בעולם האמיתי.
למרות זאת, השיווק הישיר מציע כיום מגוון רחב של הצעות אטרקטיביות שניתן למצוא רק בו. לכן, מומלץ לרכוש מחברות בעלות ותק ומוניטין בתחום. בישראל פועלות מספר חברות בעלות מוניטין כגון אריאל בונוס, דבר המקל את ההתנהלות במקרה של שאלה או כל פניה לעזרה. למעשה, היתרון הגדול ברכישה דרך שיטת השיווק הישיר היא העובדה שהמחיר נמוך משמעותית מאשר בחנות, וזאת מכיוון שבשיטת השיווק הישיר נחסכת עמלת הסוכן ועלות החזקת רשת השיווק על כל מרכיביה. כך, ניתן למצוא הזדמנויות מאוד כדאיות כלכלית ועל ידי כך לחסוך סכום גדול של כסף בכל רכישה של מוצר החל ממוצרי חשמל ועד לכלי אוכל.
לסיכומו של דבר, לאחר שהעמדנו את יתרונות השיווק הישיר מול חסרונותיו, ניתן להסיק כי רכישת מוצרים באמצעות השיווק הישיר הנה מאוד נגישה, זולה ונוחה. היא מאפשרת לצרכן להמשיך לעסוק בחיי היום יום עם פחות כאב ראש וניסיון להספיק להגיע לחנות לפני שתיסגר, מאפשרת למצוא מוצרים המתאימים אישית וחוסכת ניסיון להסתמך על מדיניות ההחזרה בחנות. בנוסף, צריך לזכור כי החוק עומד לצידו של הצרכן באם מתעוררת אחת מהבעיות שצצות באמצעות השיטה.