מאמר - האתר הראשי להפצת מאמרים וקידום מקצועי
כניסה למערכת כותבי מאמרים כתיבת מאמר חיפוש מאמר מאמרים
 
 
 

קביעת מזוזה

קביעת מזוזה

/ יעקב גשר

קביעת מזוזה

 

כשבאים לקבוע מזוזה בפתח, יש שלושה דברים שצריך לשים אליהם לב:

  • אופן סידור המזוזה בתוך בית המזוזה
  • במה מחברים את המזוזה לפתח
  • מיקום קביעת המזוזה בתוך הפתח

 

א) בית המזוזה וסידורו

 

ניתן להשיג בית מזוזה היום מכמעט כל חומר שבעולם, ואין בזה משמעות מיוחדת, רק שיהיה יפה ומתאים למצווה חשובה זו.  אך יש הרבה משמעות לאופן שמכניסים את הקלף אל תוך בית המזוזה.  דבר ראשון, צריך לראות שהמזוזה מגולגלת מסופה לתחילתה.  איך בודקים את זה?  אם רואים את השם ש-ד-י בצורה ישרה בערך שליש מסוף המזוזה מלמעלה, המזוזה מגולגלת כדין.  אם השם מופיע כשהוא אַנָכי במקום אופקי, או שלא רואים את השם כלל, צריך לפתוח אותה ולגלגל מחדש.  אם השם במקום אבל מוסתר בחלקו, סימן שמזוזה מגולגלת בצורה נכונה.

 

חשוב לעטוף את המזוזה המגולגלת בניילון, בכדי להגן עליה מפני רטיבות שעלולה לחדור לבית המזוזה, וכן בשביל לשמור על הגלגול ההדוק.  זאת מפני שלפעמים מכניסים מזוזה המגולגלת היטב לבית מזוזה עם פתח קטן מלמטה, וקשה מאד להוציאה בחזרה כיוון שהיא נפתחת בפנים.  אין להדביק סלוטייפ ישירות על הקלף אלא על הניילון, כי הדבק שלו עלול לפגוע בכתב במשך הזמן.  למזוזות החשופות לגשם, אפשר להשיג בתי מזוזה מיוחדים אם אטם גומי שסותם לגמרי את פתח בית המזוזה.

 

אחר כך מכניסים את הקלף לתוך בית המזוזה, וכאן צריך להקפיד על שני דברים: שהמזוזה לא תהיה הפוכה (למעלה למטה), וגם שהשם ש-ד-י פונה כלפי חוץ בתוך בית המזוזה.  חשוב להדגיש: לבית מזוזה בעל פתח תחתון (דרך כלל אלה עם פקק הברגה) לא מכניסים את המזוזה בכח.  לא תהיה אפשרות אחרי זה להוציא אותה, לכן צריך להימנע מזה מכל וכל.

 

בבחירת בית מזוזה לכניסה לבית, בפרט בערים גדולות, יש שיקול מיוחד שאינו בא בחשבון במזוזות הפנימיות – חשש לגניבות.  תופעת גנבי מזוזות הולכת ופושה בשנים האחרונות, ואין כמעט בנין מגורים בכל עיר גדולה בישראל שנמלט לגמרי ממכה נוראה זו.  לכן יש להתחשב בכמה שיקולים "מיוחדים": אין לבחור בית מזוזה שאפשר לפתוח את ההברגה מלמטה ולשלוף את הקלף ללא מאמץ.  גם לא כדאי להתקין בית מזוזה בדבק בלבד, אלא מסמרים או ברגים שיקשו על הגנב לשמור על מסווה השתיקה בעת הגניבה.  חלק מהגנבים כנראה מוכרים בחזרה לא רק את הקלף אלא אף בית המזוזה אם הוא שווה את המאמץ, לכן לא מומלף לשים בית מזוזה "נוצץ" מדי בכניסה לבית.

 

ב) איך קובעים את המזוזה?

 

לאחר שהמזוזה ארוזה היטב בנרתיקה, קובעים את המזוזה בדבק (דבק מגע, חם, או דו-צדדי) או מסמרים.  בהלכה יש עדיפות מסויימת למסמרים או ברגים על דבק, חזק ככל שיהיה.  בכל מקרה סלוטייפ אינו נחשב קביעות, למרות הטיעון הנשמע לעתים קרובות, "אבל המזוזה הזאת היא כבר כמה שנים עומדת עם הסלוטייפ ולא נופלת.  זה לא נקרא שהיא 'קבועה'?"  פשוט מאד, סלוטייפ – גם כשהוא מחזיק לאורך זמן – אין החיבור חזק וניתן לתלוש בקלות את המזוזה.  מאותה סיבה צריך לשים לב בקביעת המזוזה עם ברגים או מסמרים שהחומר של הפתח נתפס ע"י המסמרים, ושלא ניתן לשלוף אותם החוצה בקלות לאחר תקיעתם. 

 

לפני שדופקים את המסמרים או מצמידים את המזוזה לקיר עם דבק, מברכים ברכת המצווה: "ברוך אתה...אשר קדשנו במצוותיו וציוונו לקבוע מזוזה."  לכתחילה טוב לברך פעם אחת על המזוזה בכניסה ולקבוע את כולם על סמך ברכה זו (וצריך להשתדל לא להסיח את הדעת עד שנקבעו כל המזוזות).  בחנויות ובמשרדים, וגם בצורות מסויימות של פתחים בתוך הבית לא מברכים על המזוזה, לכן כדאי להתיייעץ לפני שקובעים מזוזות בודדות בבית.

 

ג) מי קובע את המזוזה?

 

מי שמשתמש במקום שקובעים בו.  אם זה בית – הדיירים קובעים ומברכים, לא בעל הבית.  גם אשה יכולה לקבוע ולברך על מזוזה שבביתה.

 

ד) איפה קובעים את המזוזה?

 

מקום קביעת מזוזה בשליש העליון של הפתח.  ז"א מחלקים את גובה הפתח לשלוש, וקובעים את המזוזה בתוך החלק העליון.  עדיף בתחתית השליש הזה, ואסור להצמיד אותה לגמרי למשקוף למעלה – חייבים להרחיק לפחות טפח (8 ס"מ) מלמעלה.

 

קובעים את המזוזה בצד ימין של הפתח, ממבט של מי שנכנס לחדר מבחוץ.  פתח שמשמש שני חדרים, קובעים בצד ימין הנכנס לחדר שיותר עיקרי.  היינו, אם יש פתח בין חדר שינה למטבח, שואלים "האם בדרך כלל בני הבית הולכים לחדר הזה דרך המטבח, או שכשרוצים להגיע למטבח, עוברים גם דרך חדר השינה?"  הרגילות קובעת איזה כיוון הוא העיקרי בכל פתח.

 

בני ספרד ותימן קובעים את מזוזותיהם ישר, זקוף, ואילו בני אשכנז מטים אותם קצת כלפי החדר שלפנים מהפתח, מעין פשרה בין המנהג לקבוע ישר לבין דיעה בהלכה שקובעים את המזוזה בשכיבה.

 

מעבר לחיים

 

למה צריך לקבוע דווקא בפתח, ולא באמצע הקיר?  אולי היה יותר טוב לתלות את הקלף הזה, את הקטעים המיוחדים האלה, מהתקרה של הבית?  אלא הפתח הוא במהותו מעבר.  מעבר מהעולם הפומבי של הרחוב (או חדר המדרגות) לעולם הפרטי של הבית, של המשפחה.  וגם בתוך הבית יש מעברים בין חדרים – כל חדר משמש את המטרה שלו, אם לאכילה, אם לשינה, אם לעבודה.  כל חדר ספוג בהשפעת המתרחש בתוכו, באנרגיות של האנשים שנמצאים והפעולות שמתבצעות בתוך החדר.  בפתח החדר, במעבר בין תחום למשנהו, המזוזה מגינה ומשרה שלום, שלא יבוא שום נזק או אי-נעימות מהמעברים.  הקטעים הכתובים במזוזה הם לא במקרה אותן שתי פרשיות ראשונות של "קריאת שמע" שאומרים במעברים בזמן, אחרי זריחת השמש ואחרי שקיעתה.

יעקב גשר
אני עוסק בתחום ספרות סת"ם זה משנת תשס"א התמקצעתי בכמה וכמה ענפים בתחום זה, ביניהם הגהה, שיפוץ ספרי תורה עתיקים, והדרכה לסופרים. בצבא פקדתי על יחידת סופרי הסת"ם של הרבנות הצבאית.
אני עוסק בתחום ספרות סת"ם זה משנת תשס"א התמקצעתי בכמה וכמה ענפים בתחום זה, ביניהם הגהה, שיפוץ ספרי תורה עתיקים, והדרכה לסופרים. בצבא פקדתי על יחידת סופרי הסת"ם של הרבנות הצבאית.
מכון אור המזוזה
מכון מקצועי למכירה ובדיקה של תפילין ומזוזות, מגילות וספרי תורה. מתאים לכל הנוסחים והעדות, ומחירים שמתאימים לכל כיס.
רח' יצחק שדה 28
גבעת שמואל
0527617126
קישור לאתר
יהדות - כללי
תאריך: 25/11/2010
תגיות:   מזוזות    ברכת המזוזה    קביעת מזוזה    מזוזה בפתח   


ממומן

מאמרים נוספים בתחום יהדות - כללי

ארון קודש והחשיבות של בית הכנסת לחיים היהודיים / אביב יועצים
בית כנסת הוא יותר מספרי או ארונות קודש. בית כנסת הוא בראש ובראשונה מקום בעל משמעות מיסטית ודתית עבור בני הדת היהודית.
ארונות קודש ובתי כנסת מיוחדים ברחבי העולם / אביב יועצים
בפעם הבאה שתהיו בבית הכנסת שלכם ותביטו בארון קודש, תחשבו על בתי הכנסת שברחבי העולם ותתפללו גם אתם להגיע אליהם יום אחד ולראותם.
ארון קודש כמספר סיפורים / אביב יועצים
ארון קודש הוא אמנם חפץ דומם שאיננו משמיע קול אך כדרכם של הרבה חפצים דוממים, אנשים שומעים אותו הוא מדבר אליהם.
ארון קודש: מה הוא אומר לך? / אביב יועצים
קהילות שונות ואנשים בונים סוגים שונים של ארונות קודש. כשהם רואים ארון קודש, אנשים שונים מגיבים אליו בצורות שונות שכן עבור אנשים שונים הארון מבטא דברים שונים.
תפילין: שעה של מסתורין / אביב יועצים
המראה של החפץ הקדוש והכה מוכר הזה מעורר בי הרגשה מוזרה. אני מביט על תפילין ואני מרגיש שמדובר במין חפץ מסתורי שכולו אפוף בסוד ובניחוח של עולם אחר ורחוק.
תפילין: קנייה כתהליך בונה / אביב יועצים
אפשר להפוך את תהליך הקנייה של זוג תפילין לתהליך בונה שבו לומדים על משמעות המצווה ובונים את הזהות היהודית והאישית בהקשר למצווה הזו.
ארון קודש: לבנות בשכל או ברגש? / אביב יועצים
אם רוצים להקצין את העניין, אפשר לומר שבנייתו של ארון קודש חדש יכולה להיעשות באחת משתי הדרכים הללו: בדרך השכל או בדרך הרגש. במציאות העניין הרבה פחות פשוט.
ארון קודש והידור מצווה מודרני / אביב יועצים
הידור בבניית ארון קודש מבטא גם הכבוד שהקהילה מרגישה כלפי ספרי התורה המונחים בתוך הארון, גם כלפי בית הכנסת שבו הארון שוכן וגם כלפי האמונה בכללותה.
ארון קודש: תורה, תפילה וקהילה / אביב יועצים
ארון קודש מבטא את השילוב בין שלושה ערכים חשובים ביהדות. תורה, תפילה , קהילה: שלושה ערכים שמתבטאים בעצם מהותו של ארון קודש.
ארון קודש: מה שאינו נגלה לעין / אביב יועצים
ארון קודש מסתיר מאחורי הפרוכת ובתוך החומרים שממנו הוא עשוי כמה וכמה דברים שעלולים להיעלם מעינינו.
מאמרים תפריט ראשי
שאלות ותשובות
יתרונות
אודות
הסבר
צור קשר
 
 
 
אודות | צור קשר | מפת האתר | אינדקס אתרים | sitemap | סניפים