קידום בגוגל: פגיעה בערכי האינטרנט?
במאמר שהתפרסם לאחרונה בעיתון הארץ במוסף דה מרקר נאמר שהחברות שעוסקות בתחום של קידום בגוגל הפכו את גוגל לג'ונגל. הכותבת, ענבל אורפז, מסבירה שכיום מי שמבצע חיפוש בגוגל אינו מקבל תוצאות שמתאימות לחיפוש שלו אלא תוצאות שנובעות מהעבודה של חברות קידום בגוגל. התעשייה של קידום בגוגל מביאה לכך שהחברות והמוצרים שעבורם נעשה קידום בגוגל מטפסים במעלה תוצאות החיפוש ואילו מוצרים אחרים נדחקים כלפי מטה.
כל זאת ידוע ומכר אך הטענה היא שאם הגולש מחפש מוצר מסוג מסוים – גן אירועים בשרון, לדוגמא – הוא לא מגיע אל אתר של גן אירועים אלא אל אתר מקודם שלא משרת את מה שהגולש מחפש. לכאורה, "הערכים האובייקטיבים" שלהם הייתה מחויבת – ואולי היא עדיין מחויבת – "אומת האינטרנט" נבלעים ונרמסים תחת המאמץ של חברות קידום בגוגל שדואגות לאינטרסים העסקיים שלהן ושל המוצרים שהן מקדמות. הגולש איננו יכול לקבל כיום תוצאות מתאימות אלא הוא מקבל תוצאות שמותאמות על-ידי חברות קידום בגוגל מתוך אינטרסים עסקיים צרים.
אי-אפשר להכחיש שיש מן האמת בטענה הזו. חברות קידום בגוגל מייצרות הרבה תוכן ומשקיעות הרבה מאמץ כדי לקדם את מי שמשלם להן עבור העבודה (וגם בשביל לקדם את עצמן, כמובן.) ישנן חברות קידום בגוגל שבאמצעות הפצת תוכן חסר ערך ושימוש בשיטות שאינן הגונות משפיעות לרעה על תוצאות מנוע החיפוש מבלי לנסות להציע לגולש את התוצאה שבה הוא מעוניין. עם זאת חלק גדול מהעבודה של חברות קידום בגוגל נועד לקידום מצרים שלהם הגולש זקוק. אם נחזור לדוגמא של גן אירועים בשרון, אם חברת קידום בגוגל מקדמת גן אירועים מסוים היא איננה גורמת לגולש לקבל תוצאה שבה הוא אינו מעוניין. הגולש מחפש גן אירועים וחברת הקידום דואגת לכך שגן האירועים שאותו היא מקדמת יימצא במקום גבוה ברשימת התוצאות. האם הדבר שונה מכל חברת פרסום שמפרסמת את המוצר שלה?
להתייחס למנוע החיפוש של גוגל כאל מעוז הדמוקרטיה של הרשת או כחפץ קדוש שחברות קידום בגוגל פוגעות במהות הטהורה שלו נדמה לי מעט מוגזם. גוגל הוא מוצר והבעלים של מנוע החיפוש מרוויחים מננו כסף. כיוון שלמנוע החיפוש המצליח יש השפעה אדירה על הרגלי הצריכה והגלישה של אנשים רבים בעולם הרי שניתן לצפות לכך שעסקים וחברות יתאימו את עצמן למנוע החיפוש וימצאו דרכים להתמודד איתו. גוגל יוצר עולם מסוג מסוים באינטרנט והחברות השונות צריכות להתאים את עצמן לעולם שאותו יצר מנוע החיפוש. מובן מאליו שתהיה התמודדות מתמדת בין מנוע החיפוש לחברות קידום בגוגל שמבקשות "לגבור" עליו. כמו שמנוע החיפוש נועד ליצור רווחים עבור הבעלים שלו, כך חברות קידום בגוגל מוצאות דרכים להרוויח מהעולם שהמכשיר הזה יצר, או לפחות לא להפסיד בו.
להאשים חברות קידום בגוגל שהן פוגעות במהות של מנוע החיפוש או בערכים של אומת האינטרנט הוא כמו להאשים את יצרני המטריות בפגיעה בחופש של הגשם. חברות קידום בגוגל פועלות במציאות שאותה יצר מנוע החיפוש; מציאות שנוצרה כדי שהבעלים שלו ירוויח כסף. כל עוד מלאכת הקידום נעשית בצורה הגונה, איכותית וראויה הרי שאין לבוא בטעות אל חברות קידום בגוגל שעושות את העבודה שלהן.