מאמר - האתר הראשי להפצת מאמרים וקידום מקצועי
כניסה למערכת כותבי מאמרים כתיבת מאמר חיפוש מאמר מאמרים
 
 
 

חוקים תיאורטיים לשימוש מעשי

חוקים תיאורטיים לשימוש מעשי

/ עוזי פלג

 

 

 

 

 

חוקים תיאורטיים לשימוש מעשי

 

ישנם מספר חוקים עקרוניים ותיאורטיים שלא הוגדרו כחוק לכל דבר, אך הבנתם מספקת למנהל "חוקי אצבע" מהירים המאפשרים לנתח,  להתארגן,  ולהסתכל על תופעות בעסק במבט שונה.

 

 

 "העיקרון הפיטרי"

 

החוק נקרא על שם ממציאו לורנס פיטר

עקרון החוק הוא פשוט, פיטר טען שריבוי בעלי התפקידים הלא מוכשרים נובע מהעובדה, שרוב המנהלים הגיעו לדרגת חוסר הכישרון ובו הם נתקעים, ההסבר הוא שכל בעל תפקיד היה בשיאו בשלב קודם לפני שקודם לתפקידו הנוכחי, הצטיינותו הקודמת גרמה לכך שיקודם לתפקידו הנוכחי, אי הצטיינותו בתפקידו הנוכחי מונעת ממנו להגיע לתפקיד בכיר יותר, מכיוון שלא ניתן להחזירו לתפקיד הקודם שבו הצטיין הוא נתקע בתפקיד הנוכחי.

המסקנות בקידום של מנהל כזה היא שהמערכת איבדה מנהל מצטיין, ברמת תפקוד נמוכה יותר וקיבלה מנהל גרוע בתפקיד בכיר, האופציה שנשארה היא להשלים עם מה שיש או לפטר אותו ולאבד את כל הניסיון והידע שהוא צבר.

 

דוגמא ליישום פרקטי של החוק היא: שאם יש לנו שני מנהלים הממלאים תפקיד מקביל בהיררכיה בארגון, התפקיד הנוכחי של שניהם מאופיין בניהול שטח ופחות בעבודת מטה, אחד חזק מאד בניהול אנשים בשטח אבל לוקה בחשיבה ובעבודת המטה, ולעומתו השני פחות בולט בניהול עובדים בשטח, אבל חזק בעבודת מטה וביכולת חשיבה.

בשלב התפקידים הנוכחי הראשון מצליח יותר.

 התפנה תפקיד בכיר יותר הצורך עבודת מטה מעולה ופחות כישורי ניהול בשטח וצריך לקדם רק אחד מהם,  במצב זה סביר שדווקא המנהל הפחות מצליח מתאים יותר לתפקיד, קידום של המנהל המצליח יותר עשוי להתגלות ככישלון (מימוש העיקרון הפיטרי) והמערכת תפסיד מנהל טוב ברמה נמוכה יותר ותקבל מנהל גרוע בתפקיד בכיר, לעומת זאת מינוי השני אם יצליח יביא להזזת מנהל לא מצליח לתפקיד שבו הוא מצליח, אם לא יצליח יפוטר מנהל שלא בלט כמנהל, זוטר ונכשל כמנהל בכיר.

 

"חוק מרפי"

 

החוק נקרא על שם אדשל מרפי מהנדס אמריקאי והוא אומר: שכל דבר שיש סיכוי שיקרה אכן יקרה, בזמן הפחות נוח, ובתוצאות השליליות ביותר.

 

 

לחוק שנתפס כהומוריסטי ותיאורטי שימוש פרקטי בכל האמור לרמת ההתייחסות לאירועים, שבמידה והם מתממשים התוצאות קשות.

לדוגמא עצם הידיעה שמטוס אחרי המראתו במידה ומתגלית תקלה מועד להתרסקות, מחייבת בדיקות מחמירות ומדוקדקות ככל שניתן, בכדי לצמצם את הסיכוי לתקלה למינימום.

בתחום הארגוני והעסקי המשמעות היא שתהליכים קריטיים לקיום העסק, חייבים להיבדק ולהתבצע ברמה המדוקדקת ביותר,  בכדי לצמצם ולמזער את הסיכוי להופעתם.

לדוגמא עסק הסובל מהיעדר במקורות מימון עצמיים ובקווי אשראי, חייב להקפיד על תזרים חיובי לבצע גביית חובות קפדנית ולהימנע מבצוע עסקאות חשודות בעוקץ או בתשלומים ארוכי טווח.

 

"חוק פרקינסון"

 

חוק י פרקינסון קרואים על שם ממציאם פרופסור להיסטוריה שעסק בחקר בעיות ניהוליות.

 

 חוק 1 : כמות העבודה מתרחבת תמיד בהתאם לזמן שהוקצב לבצועה.

כלומר אם מקצים לבצע עבודה במשך יום  ולמעשה ניתן לסיים אותה בשעתיים ,העבודה תארך יום.

 

המשמעות לפני שמגדירים מה משך הזמן המוקצב לבצוע, יש לבצע הערכה ואו סימולציה בכדי להגיע לזמן הקרוב ביותר למציאות ולמנוע "מריחת זמן".

 

חוק 2 : הזמן המוקצב לדיון עומד ביחס הפוך לסכום הכסף הנדון (או ביחס למורכבות).

כלומר קבלת החלטות לאשר פרויקטים יקרים ומורכבים, יארך פחות זמן מאשר אישור פרויקט פשוט וזול יותר.

המשמעות המעשית בפרויקטים מורכבים ומסובכים אף אחד לא באמת מבין ולא ממש מתעניין ולא רוצה להיות אחראי למה שאינו מבין, לכן ההחלטה מהירה, לעומת זאת בדברים שמובנים לכולם לכל אחד יש מה להגיד וההחלטה מתארכת.

 

חוק 3 : בעבודות משרד אין קשר בין כמות העבודה שיש לבצע למספר המבצעים בפועל.

כלומר בעבודות משרד שהיא גמישה ומשתנה ולרוב אין תפוקות ותקנים, מספר העובדים בפועל איננו מצביע על נפח העבודה האמיתי, סביר שיש יותר עובדים מהנדרש באמת.

המשמעות שבעסקים שעקר עיסוקם עבודת משרד, יש מידה כזו או אחרת של חוסר יעילות מבחינת כמות העובדים המועסקים.

 

 

 

"חוק פארטו" או "עקרון 20/80"  

 

החוק קרוי על שמו של כלכלן איטלקי פארטו, שם נוסף הוא עקרון 20/80 שהוא תאור החוק.

 

עקרון 20/80 אומר שחלק קטן של גורמים אחראי לרוב התוצאות, כלומר 20% מסוגי התקלות אחראים ל80% מהנזק בגינם, 20% מהלקוחות תורמים 80% ממחזור המכירות, 20% מהספקים מספקים 80% מערך הקנייה, החוק למעשה קובע שהיחס בין הסיבות לתוצאות הוא אי שוויוני,  אי השוויון קיים בכל התחומים.

 

הבנת החוקיות מכוונת אותנו לבצע בדיקות מהירות לזיהוי אותם 20% בכל תחום שהשפעתם היא המכרעת ובכל צורך לטפל קודם בהם, מכיוון שהשפעתם על העסק או הארגון הם המשמעותיים ביותר.

 

 

 

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)

 אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

                                                          www.uzip.co.il

 

 

ניהול,עסקים,ארגון,מנהל,עסק,מרפי,פרקינסון,פיטרס

עוזי פלג
מנכ"ל UP יזמות וניהול בע"מ חבר בלישכת היועצים העסקיים מנכ"ל לשעבר בחברות עסקיות. מחבר "זהירוני" המדריך להקניית ערכיהתנהגות לילדים
מנכ"ל UP יזמות וניהול בע"מ חבר בלישכת היועצים העסקיים מנכ"ל לשעבר בחברות עסקיות. מחבר "זהירוני" המדריך להקניית ערכיהתנהגות לילדים
UP יזמות וניהול בע"מ
משרד לשרותי ייעוץ בניהול עסקי ליווי וחניכה לעסקים קטנים, יועץ ומנהל פרוייקטים להקמת מחסנים חונך עסקי 8091 של משרד התמ"ס ספק מאושר 11005244 של משרד הבטחון בניהול פרוייקטים
הכינור
ראשון לציון
0526969240
039628544
קישור לאתר
עסקים - ניהול
תאריך: 11/11/2010
תגיות:   עסקים    ניהול    ניהול עסקי    מנהל    ארגון    עסקים קטנים    עסקים משפחתיים       


ממומן

מאמרים נוספים בתחום עסקים - ניהול

תזרים המזומנים והקשר למבנה ההוצאות העסקי, למבנה התחרות הענפית, והבנק / עוזי פלג
העסקי, קצב הנשימה של העסק (והבעלים) מווסת בהתאם לכמות וקצב האספקה של החמצן העסקי. תכנון וניהול יעיל של תזרים המזומנים מחייב הבנה של מבנה ההוצאות העסקי, הבנת מבנה התחרות הענפית, אמון ורצון טוב של הבנק.
תוצר ניהולי בעייתי, היוצר בעצמו בעיות חדשות הוא וירוס ניהולי / עוזי פלג
שיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות ,הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת.
להצליח בעסקים על פי רונן הלל / רונן הלל
כדי להצליח בעסקים ובנתיב החיים חשוב להקפיד על מספר כללים שאם תיישמו אותם סיכויי ההצלחה שלכם יגדלו.
גיבוש אסטרטגיה שיווקית בחברות המוכרות לעסקים / גיא פרי
בכדי לגבש אסטרטגיה שיווקית בחברות המשווקות לעסקי (B2B), יש להבין את ההבדל במאפייני הביקוש בין שווקים עסקיים לשווקים צרכניים. שימוש בעקרונות נכונים, מאפשר לגבש אסטרטגיה שיווקית עבור חברות המוכרות לע
בחירת ספק מדפים לאחסנה כבדה / עוזי פלג
היא לבחור את ספק המדפים. ההתלבטות היא בין יצרן מקומי, לבין יצרן מחו"ל המיוצג בארץ על ידי גורם שיווקי. ההתלבטות היא לעיתים לא פשוטה, מה גם שרוב הלקוחות לא מכירים תמיד את הנושא ונעזרים ביועצים למיניהם.
הסודות מאחורי המדפים - מדוע הרשתות מגדילות את חלקו של המותג הפרטי שלהן ? / יובל לובנשטיין
יובל לובנשטיין, מסביר בדרכו המיוחדת, מדוע רשתות השיווק לוחצות להעלות את חלקו של המותג הפרטי שלהן על המדף.
קופה רושמת לניהול המכירות / ClickUP .
קופות רושמות חכמות הן פתרון מקיף לניהול בית העסק וניהול המכירות.
מה בין קיצוץ עלויות,חסכון והתייעלות / עוזי פלג
ים במהותם, ומציינים פעולות ומהלכים שמטרתם לשפר את מצב העסק על ידי הוזלות שיביאו לשיפור רווחים, ולשיפור כושר התחרות העסקי, או להארכת משך הזמן לשרוד בשוק, האם שלושת הפעולות זהות ורק הטרמינולוגיה שונה ?.
ארגון עסקי אשר איננו משלב בין אפקטיביות ויעילות הוא ארגון דפקטיבי / עוזי פלג
מספר לא קטן של מאמרים עוסק בקשר או באי קשר בין יעילות ואפקטיביות בארגון עסקי, כמו כן יש הטוענים שיעילות באה לעיתים על חשבון אפקטיביות. במאמר זה אציג את דעתי בנושא בליווי הסברים ודוגמאות.
ניקוי שטיחים / אלי סרוגו
אם היינו אומרים לכם שיש קשר לא מבוטל בין ניקוי שטיחים לבין תפוקת עובדים בארגון, הייתם מאמינים? ואם היינו אומרים לכם שיש מחקר שמוכיח את הקשר הזה?
מאמרים תפריט ראשי
שאלות ותשובות
יתרונות
אודות
הסבר
צור קשר
 
 
 
אודות | צור קשר | מפת האתר | אינדקס אתרים | sitemap | סניפים