הסודות מאחורי המדפים – למה הרשתות אוהבות למכור לנו אבטיחים ?
יובל לובנשטיין
אחד המוצרים האהובים ביותר על הרשתות אלה הם האבטיחים. נכון לא רואים אותם עדיין בחנויות, אך אל דאגה הם תמיד מגיעים כמה ימים אחרי חג הפסח ואולי אף יקדימו השנה ואז זו באמת תהיה חגיגה אמיתית.
האבטיח הוא מוצר אשר קל מאד לתפעול, אין צורך למיין אותו באופן מיוחד, יש לו את המקום שלו, בדרך כלל דולב (תיבה גדולה מפלסטיק, אשר משמשת ככלי איסוף של סחורה חקלאית מהשדה) והכי חשוב, הוא בעל משקל, אשר מתורגם לממון רב.
מרגע כניסת האבטיחים לחנויות, מזהים קפיצה חדה ועלייה משמעותית בפדיון מחלקת הירקות.
אבטיח הוא ממשפחת הדלויים ומוצאו מאפריקה מאזור קוו המשווה ודרומה לו. ניתן לגדל אותו עם או ללא השקיה.
גודל הפרי יכול להגיע גם למשקל של 20 ק"ג ורובו כ- 92% ממנו מכיל מים.
ערכים תזונתיים
האבטיח מכיל ויטמינים רבים כגון: B5, B3, B6 ובטא קרוטן. בנוסף, האבטיח הוא מקור יעיל לליקופן (בדומה לעגבניות) ולאנטי אוקסידנטים אחרים כמו ויטמין C (מנה של אבטיח מספקת כרבע מהמנה היומית המומלצת לאדם מבוגר של ויטמין C). האבטיח מכיל כ-30 קלוריות ל-100 גרם וכ-92% מים. האבטיח משתן ומנקה את מערכת העיכול.
הבעיה הגדולה של פרי זה היא העובדה שאנו אוכלים ממנו כמויות גדולות ואומרים לעצמנו "שזה רק מים", אך במכפלות הכמות, יוצא שאנו מכניסים לגוף לא מעט קלוריות.
בהנחה שאבטיח "רגיל" שוקל רק 5 ק"ג של ליבה (ללא קליפה), אזי באכילתו אנו צורכים "רק 1000" קלוריות, אשר בדרך כלל "לא נספרות אצלנו" כקלוריות, אלא בתור מים.
עונת האבטיחים בישראל מתחילה בחודש מאי, מגיעה לשיאה ביולי ומסתיימת באוגוסט כאשר מרקמו של האבטיח הופך ספוגי. יש המאמינים כי אבטיח שאינו פגום (שמרקמו אחיד) משמיע צליל עמוק אם מכים עליו, ובודקים את איכותו של האבטיח על ידי טפיחה בכף יד פתוחה והאזנה לצליל המתקבל.
מלבד אכילת הפרי ניתן לקלות את זרעי האבטיח השחורים או הלבנים להכנת פיצוחים וכן להפיק מהם שמן מאכל. זן אבטיח הגרעינים הנפוץ בארץ נקרא מללי. המללי מכיל גרעינים רבים וגדולים במיוחד. קטיף המללי מתבצע על ידי מכשיר מיוחד המפצח את הפרי ומוציא את גרעיניו בעוד שאת הליבה והקליפה הוא משאיר בשדה.
ישנם עוד ירקות אשר אהובים ברשתות, אשר העיקרי שבהם הוא תפוח האדמה, אשר בדרך כלל נמצא אותו ארוז ברשת.
מחיר תפוח האדמה, קבוע בדרך כלל ולמרות שהוא הירק הנצרך כמותית הכי הרבה, כ- 35 ק"ג בממוצע לנפש בשנה, לא "נזכה" לראות בו מבצעי מחיר מהותיים.
מחלקות הירקות אוהבות להציע לנו לא מעט מוצרים ארוזים, שכן אז היכולת שלהן לשנע ולגלגל סחורה גדלה באופן משמעותי, דבר המגדיל להן את הרווחים.
יובל לובנשטיין, משמש כיועץ לחברות בתחום מוצרי הצריכה, ממקימי שופרסל דיל.