הסודות מאחורי המדפים – אריזות חיסכון – האם לכולם ?
יובל לובנשטיין
מי לא מכיר את התופעה? מדי תקופה יוצאות החברות במהדורות חדשות של המוצרים, באריזות גדולות יותר, אריזות המכילות עוד ועוד חומר. האם מישהו ראה גם מהדורות מוקטנות ?
למה לא בעצם ?
בעולם שבו תוחלת החיים בעלייה, הסבירות שאנשים בודדים יאריכו ימים היא גדולה יותר ואולי אריזה קטנה תתאים להם יותר ?
המציאות שבה אחוז הגרושים והגרושות רק בעלייה, אולי לקבוצה זו תתאים יותר אריזה קטנה מאשר אריזת חיסכון ?
בעולם הסובל ממחלת ההשמנה אולי הקטנת האריזה, תסייע לנו להתמודד טוב יותר עם המגפה ?
האם ישנה תאימות בין רצון היצרנים ואו הרשתות לצרכי הלקוחות ? מי בעצם מייצג את הצרכנים ? האם לצרכנים יש מילה או שהם רק צריכים לרטון ולהעלות מאמרים בכל מיני אתרים ?
שאלה זו נזרקת לחלל, אולם יש לה הרבה משמעויות מעבר למוצר ספציפי, אלא למהות הקשר בין מערכות אלה.
נכון לעכשיו, מי "שמייצג" את הצרכנים, אלה הם הקניינים של הרשתות, שאמורים להיות הסנסורים של רצונות הלקוחות. האם יש להם בכלל את הכלים ? שאלה טובה אולם בחזרה לעניין שלנו.
למי בעצם טובה אריזת החיסכון ?
ננסה לענות על כך, תוך התייחסות ליצרנים, יבואנים, משווקים, רשתות וצרכנים.
יצרנים – להם זה מתאים, שכל הם מוכרים משקל רב יותר, העלות היחסית של מרכיב האריזה למשקל יורד, בהנחה שמרכיב הרווח שלהם הוא אחוזי, אזי הרווח שלהם עולה.
יבואנים – בהנחה שהם מקבלים אחוז מערך הסחורה, אשר גדל עקב הגידול במשקל היחידה, אזי להם מגיע עמלה גדולה יותר.
רשתות- נהנות מפדיון גדול יותר ליחידה, בהנחה ששיעור הרווח האחוזי שלהן דומה, אזי הן נהנות.
הצרכן – אם הוא צרכן אשר התא המשפחתי שלו אינו גדול, הוא לא נהנה, מאחר ולא ייהנה לאכול את כול הסחורה שהיא פריכה וטרייה, כלומר ירבה לזרוק ממנה לפח. מי שייהנה ממנה אלא הם בעלי משפחות גדולות, אשר מארחות ואצלן מהירות המחזור היא מהירה- בהחלט לא כל הציבור.
אז בפעם הבאה שאתם רואים אריזת חסכון, חישבו טוב לגופו של עניין האם זה באמת חוסך גם לכם.
יובל לובנשטיין, יועץ לנושאי אסטרטגיה ושיווק.