הסודות מאחורי המדפים – טיב טעם, האם קיים קשר בין הפרסום למציאות ?
יובל לובנשטיין
לאחרונה יצאה רשת המרכולים הלא כשרה, טיב טעם במסע פרסום, מושקע באופן יחסי לרשת, תחת הסלוגן "להיות ישראלי זה לאהוב בשר".
האם אמירה זו נכונה ? האם היא משקפת את המציאות או את רצון הרשת ? מה הסכנה לפרסום מסוג זה במיוחד לרשת זו, אשר נושאת על גבה את תלאות "האמינות" ההיסטוריות ?
רשת טיב טעם, אשר קמה לאור גלי העלייה הגדולים מברית המועצות, אכן מציגה על מדפיה מגוון רחב ועשיר של מוצרים מכל העולם, אולם היקף פעילותה אינו מצליח להדביק את הנדרש, דבר אשר בא לידי ביטוי בתוצאות העסקיות אשר היא מציגה.
הרשת אשר פנתה לגלי העלייה ולציבור אשר הורגל בארצות המוצא למוצרים אלה, לא הצליחה להבין שהעולה החדש אכן רוצה להיזכר בטעם של הבית, אולם גם לתקציב יש משקל לא קטן בהחלטת הקנייה.
הרשת אשר פרחה ושגשגה, נכנסה לבעיות ניהול קשות ולמבנה הוצאות לא סביר, דבר אשר הכניס אותה לקשיים.
גדלי החנויות לא תאמו להיקף המכירות ואט אט עלו מחירי המוצרים, עד לשלב שהלקוחות ביצעו פניית פרסה וחזרו לקנות ברשתות המוזלות.
בנוסף פקדו את הרשת משברים תדמיתיים בכל הקשור לאיכות המזון.
לרשת אשר אכן מחזיקה מגוון רחב של בשרים כולל, בשרים לא כשרים, קיים אינטרס מובהק לקשור את הבשר לשמה, אולם האם זו הדרך ?
האם נכון לקשור את שם הרשת אשר לה, גם כך בעיות דימוי ותדמית עם נתונים לא מדויקים ואו נתונים שאינם משקפים את המגמה ואו המציאות ?
להלן מספר נתונים:
צריכת הבשר בישראל עומדת על כ- 17 ק"ג בממצע לנפש בשנה ונמצאת במגמת ירידה.
אכן הצריכה בחודש העצמאות עולה באופן משמעותי מ- 9000 טונות בחודש ממוצע לרמה של כ- 14000 טונות בתקופת העצמאות.
מנגד רואים שינוי מגמה בהעדפות הצרכנים, אשר מעדיפים יותר ויותר בשר טרי על בשר קפוא, אשר עדיין מהווה כ- 2/3 מהצריכה ועומד על כ- 80000 טונות בשנה.
הידעתם ?
* מפרה ממוצעת ניתן לקבל כ- 95 ק"ג בשר ראוי למאכל ?
* ישראל נמצאת במקום האחרון מבין מדינות המדינות המפותחות בצריכת בשר ?
(כך שכנראה ניתן להיות ישראלי טוב גם בלי אכילת כמויות של בשר) במקום הראשון ארגנטינה עם 54 ק"ג לנפש, אחריה אוסטרליה עם 46 ק"ג, ארה"ב עם 41 ק"ג , צרפת 26 ק"ג וישראל סוגרת את הרשימה עם 17 ק"ג.
* מחירי הבשר הטרי בישראל , עומדים לרדת, כנראה בעקבות חידוש האספקה של המצרים לרצועת עזה.