שוק החשמל - הקרב על הלבן
בימים אלה מתנהל קרב איתנים בתחום מוצרי החשמל.
נהוג לחלק את המוצרים למספר משפחות.
מוצרי חשמל קטנים,בדרך כלל מוצרי חשמל על השיש במטבח-נקראים "חשמל קטן" קיים קו מוצרי שמע ומסכים המכונה "חשמל חום" וקו המוצרים שפעם יוצר רק בצבעים לבנים (והיום גם באפור ועוד) –המכונה "הקו הלבן".
קו המוצרים הלבנים כולל,מקררים,מזגנים,תנור אפיה, מדיחים, מכונות כביסה ומייבשים.
הרווח על מוצרים אלא הוא הגבוה ביותר מכלל מוצרי החשמל.
חנות נוהגת לכפול ב- 1.5 את מחיר הקניה ולהציגו לצרכן- רווח דומה ואף גבוה מכך גוזר לעצמו היבואן.
לסיכום "שוק עם בשר",פשטות יחסית במכירה,רמת החזרות נמוכה = רווח גבוה לכל השחקנים בענף.
מזה זמן רב מנסים כל היבואנים לרכוש עוד מדפי מכירה,על מנת להבטיח להם "מכירה בטוחה" וללא תלות בקניין זה או אחר.
ניופאן הגדילה את אחיזתה בבסט ביי,ברשתות הפרטיות ובשופרסל באמצעות מיזם החשמל והמיתוג של פיילוט.
אלקטרה –ניסתה לרכוש את א.ל.מ ומשזה לא מתאפשר לה – פועלת בדרך חילופית של רכישת מותגים מוכרים בקו הלבן (בלרס).
ניתן להגדיל את הפעילות בשתי דרכים עיקריות וכמובן השילוב בניהן:
הגדלת מספר נקודות המכירה
הגדלת מינון המותגים שבבעלותך באותה נקודת מכירה.
שיטת העבודה של אלקטרה די שקופה.
משלא ניתן לה לכבוש עוד נקודות מכירה מה שהיא עושה כרגע זה רכישה של מותגים מוכרים בתחום החשמל הלבן.
לאלקטרה יש את הרשתות הבאות: מחסני חשמל,שקם אלקטריק וסנסור.
מה שהיא עושה זו פעולה פשוטה יחסית- היא רואה בדוחות המכירה איזה מוצרי חשמל לבנים נמכרים אצלה ברשת ושאינם בבעלותה.
החזון של אלקטרה הוא לייבא את כל/רוב המוצרים הלבנים וכך הצרכן שיכנס לרשתות שלה – יהיה אומנם חשוף לשלל מותגים – בינלאומיים ומקומיים – אולם כולם שייכים לחברת האם, או במילים אחרות – כל קנייה בחנות תשלשל לבעלי אלקטרה ממון רב,תוך מתן "אשליית מגוון רחבה וגדולה"
מזה בדיוק חוששת ניופאן – אומנם מוצריה יהיו מוצגים בחנויות – אולם המוכרים לא ינתבו את המכירה אליהם ורק אם לקוח מאד יתעקש – אזי הוא יקנה את המוצר- וגם אז לא במחיר טוב.
בניתוח השוק נראה שדווקא לשחקנית הוותיקה קריסטל – יהיו קשיים בשוק התחרותי הנ"ל,בין השאר בגלל העדר נקודות מכירה.
אסטרטגית –טוב יהיה לקריסטל לצאת ולגייס כסף ולהשקיעו ברשת חנויות עצמאית.
מה שבטוח – משעמם לא יהיה.
יובל לובנשטיין יועץ אסטרטגי ושיווקי לחברות.
לשעבר חבר הנהלה ברשת שופרסל בין השאר היה אחראי על הקמת המיזם בין שופרסל לניופאן ,הקמה ופיתוח של המותג פיילוט.