ביצים – בעקבות עליית מחירי הצרכן –"הצצה מבעד לקליפה"
שוק הביצים בישראל גדל בשנים האחרונות בקצב של כ- 15% לשנה.
מעריכים את הקיפו בכ- 135 מליון ביצים לחודש או כ- 1.6 מיליארד בשנה.
אומדן השוק "המבורקד" (ללא יצוא,מוסדות,מסעדות ותעשיה) מגיע לכ- 650 מליון שח בשנה.
שלושה שחקנים גדולים בשוק : תנובה,שחקן מרכזי,(לא יצרן, אך קולט, אורז ומשווק) ,גליקסמן ולסר.
עליית המחירים האחרונה בגובה של כ- 7% היא על הביצים בפיקוח, אשר כוללת את מרבית השוק ללא אורגני,חופש וסופר טריות.
עליית מחירי הצרכן נובעת בעיקר מעליית מחירי הגרעינים, המשמשים להכנת התערובת להזנת העופות.
למרות שהמוצר הוא בסיסי, בשנים האחרונות הוא זוכה לעדנה ולייתר תשומת לב וטיפול מצד העוסקים בו.( קיים דמיון קל בין שוק זה, למהפך הצרכני במדף הלחמים)
רשתות השיווק ובעיקר מגה והפרטיים נותנים לקטגוריה דגש, בכל הקשור לשטחי תצוגה,קירור וקשרים מסחריים עם ספקים מובילים ואיכותיים.
הרשתות זיהו שהן יכולות להגדיל באופן ניכר את הפדיון והרווח, במידה ויציגו "בגובה העיניים" את הביצים, "שהן חפצות ביקרן" – תרתי משמע.
נמצא כיום ברוב נקודות המכירה את האורגני,חופש,סופר טרי,גודל XL
במיקומים הנגישים לצרכן – כאשר שאר הגדלים, מונחים המקומות, אשר הגישה אליהן נוחה פחות.
כמה נתונים שאולי תצאו לנכון לדעת:
* הביצה מחולקת ל-3 : קליפה, החלבון והחלמון (הצהוב)
*ייצור הביצים נעשה רובו בלולים בשתי שיטות:סוללות ולולי חופש.
תעשיית הביצים זוכה לביקורות מצד גופים המתנגדים לתנאי האחזקה
של המטילות בלולי הסוללות.
לולי חופש – שטחי המחייה משופרים
אורגני – תזונת המטילות אינה מכילה הורמונים ותוספים מלאכותיים.
* מטילה ממוצעת – מטילה כ- 300 ביצים לשנה.
* אחת האלרגיות הנפוצות במזון היא אלרגיה לביצים.
* באופן סטטיסטי אחת מתוך אלף ביצים נגועה בחיידק הסלמונלה.
טיפול בחום משמיד את הסלמונלה והתרבותם נעצרת בקירור.
* יש לקנות רק ביצים מסומנות בשם המשווק ובתאריך יצור והאחרון
לשיווק.
* חל איסור לשטוף ביצים, שכן שטיפה מסירה את השכבה המגנה על
הביצה ומסייעת לזיהומים לחדור פנימה.
* קיימת עדיפות בריאותית לאכילת ביצים קשות, בדגש אצל ילדים
ומבוגרים.
יש להקפיד על קניית ביצים בחנויות בהן האחסון הוא בתנאי קירור של 4 מעלות ( בעדיפות שנייה ליד מקרר החלב).
לא מומלץ לקנות ביצים שמונחות באזורים לא מקוררים.
יש להקפיד לקנות במקומות בהן תנועת הקונים היא רבה והסבירות לטריות גבוהה יותר.
לקנות את הסוג והגודל המבוקש ולא מה שמונח ומוצג לנו מול העיניים.
בתיאבון !
יובל לובנשטיין, משמש יועץ שיווקי ואסטרטגי לחברות בתחום מוצרי הצריכה. בעבר שימש כחבר הנהלה במספר רשתות מובילות בישראל,ממקימי שופרסל דיל.