תנובה – האם זה לא הזמן לפרוץ קדימה? לארה"ב למשל !
יובל לובנשטיין
תנובה היא קונצרן המזון הגדול בישראל, מובילה את שוק החלב בארץ, בנוסף בעלת המותגים ויצרנית של סנפרוסט, מעדנות, אדום אדום, מאמא עוף, טירת צבי, אוליביה,פרו פלוס- לשוק המוסדי והרדוף לשוק האורגני.
במהלך השנים האחרונות ביצעה מיקוד עסקי מרשים, הפכה לחברה פרטית, אשר הספיקה כבר להחליף ידיים.
תנובה הקימה גם פעילות בינלאומית ברומניה, בתחום החלב, שמטרתה להוות בסיס יציאה לשוק האירופאי בכלל ולחלקו המזרחי בפרט, אל מול היציבות היחסית בשוק המקומי.
שוק מוצרי החלב בישראל מגיע להיקף של 7.5 מיליארד ₪ מזה חלקה של תנובה עמד בשנת 2010 על כ- 57.0% לעומת 58.7% בשנת 2009, (בשוק אדיר זה, אחוז שווה ערך ל 75 מיליון ₪) דבר שמעלה שאלות גם בנושא תרומת המיתוג שערכה תנובה.
סה"כ שוק מוצרי החלב בישראל גדל ב- 2010 ב- 2.5% ובלטו בו טרה עם גידול פנימי של 20% ושל גד ב- 5%.
הקרבות בשוק במקומי הצפוף והמרוכז במקום אחד – מקרר החלב, ימשיכו להתקיים, אולם לרגע נדמה שמלחמות התשה אלו מסיטות את תשומת הלב והמיקוד הניהולי.
האם תנובה ערה למתרחש בשוק האמריקאי ?
האם שטראוס תנסה למחזר את הצלחתה המרשימה עם פעילות הסלטים המצליחה "סברה", גם בתחום הגבינות והמעדנים ?
האם הן ערות למהלכים של מחלבות גד לרכוש מחלבה בארה"ב ולשווק את מוצריו לשוק הלא כשר ? ולקשריו העסקיים עם אוסם ?
בסוף שנת 2009 חתם הנשיא אובמה, על מזכר המבטל את היטל היבוא על מוצרי חלב מישראל לארה"ב.
היטל זה למעשה ייקר את המוצרים המיובאים ובכך שמר על הייצור המקומי.
היקף היצוא של מוצרי חלב מישראל לארה"ב נמצא מאז בעלייה.
בשנת 2007 פורסם שהיקף היצוא עמד על 6 מיליון $ בלבד.
היצוא הנוכחי הוא במוצרים כמו גבינה צהובה – עמק, גבינות צאן פטה, חמאה, קוטג, גבינה לבנה למריחה, סקי, סימפוניה, מוצרי גד, יוגורט דנובה של תנובה, מעדנים כמו דני, דניאלה ומילקי של שטראוס.
המאבק בשוק המקומי, קיים גם בארה"ב, אלא ששם שטראוס מקדימה את תנובה בכמה מהלכים, הכוללים, זיהוי שוק היעד,פריסה שיווקית ומגוון המוצרים.
האם מובילות זו תמשך ?
ברשת האמריקאית קוסקו Costco)), ניתן לקנות היום גבינה צהובה עמק
וגבינת צאן פטה של תנובה.
בחנויות פרטיות אשר מוכרות מוצרים "למושבות הישראליות", ניתן לקנות היום קוטג שטראוס במחיר של 3.8 $ ליחידה, גבינה לבנה סקי, במחיר של 3.99$ ליחידה של 250 גרם ומילקי של שטראוס, במגוון טעמים במחיר של 1.99$, ומילקי שוקולד באריזת רביעייה ב- 4.99 $, סימפוניה של שטראוס ב- 4.99 $, גבינה רכה של תנובה ב-3.69$ וגבינה לבנה של תנובה בטעמים, למשל זיתים ב- 4.79$ כמו כן ניתן לקנות דני שטראוס זוג ב- 3.49 $ וזוג דניאלה ב- 3.49$ , יוגורט דנובה של תנובה ב-3.69$ לזוג, גבינת שמנת תנובה ב- 3.99 $ ליחידה, חמאה של תנובה וטרה וכן גבינות של גד.
הנתונים הנ"ל סופקו על ידי (ר.ר) ישראלית החיה בלוס אנגלס ואשר היא כמו שאר חברותיה מחפשות וקונות את הגבינות הלבנות והמעדנים המגיעים מהארץ בחנויות המוכרות מוצרים מישראל וברשתות הגדולות.
הידעתם ?
1) חלקו של קוטג תנובה בשוק הקוטגים בישראל עומד היום על 73% ?
2) בישראל מייצרים היום חלב מצאן בהיקף שנתי של כ- 10 מיליון ליטר
וכבר כיום קיים עודף כושר יצור של כ- 25%
3) לתנובה התמחות ייחודית ברמה עולמית בתחום יצור גבינות הקוטג
הסטגנציה בשוק המקומי ובעיקר הדרישה ההולכת וגוברת למזון בריא בארה"ב הכולל מוצרים מופחתי שומן תוך מתן עדיפות מובהקת למוצרים כשרים, מעלה את השאלה מדוע לא להקים בארה"ב מפעל לעיבוד תוצרת חלב, אשר יספק קוטג וגבינה רכות למריחה למלכת הצרכנות העולמית ?
נכון הציבור לא רגיל למוצרים אלה ("פילדלפיה" ודומיהן הן הגבינות הלבנות היחידות בשוק- אך הן עתירות שומן), אך גם לחומוס הציבור האמריקאי לא היה מודע ורגיל, עד שסברה של שטראוס לקחה מנהיגות והובילה את השוק וכל זאת רק מלפני 6 שנים.
לעיתים אנו לא מספיק מעריכים את איכות התוצרת המקומית, ועיינו הפוזלות לחו"ל, חושבות שכל מה שמיוצר שם טוב יותר.
תחום הגבינות הלבנות הרכות, הוא בהחלט תחום שבו לתעשייה הישראלית ישנה עדיפות בידע, עם ניסיון מוכח של שנים, דבר שיהיה נכון לתרגמו גם לעשייה מחוץ לגבולות הארץ ובארה"ב בפרט.
האם לא הגיע הזמן לפרוץ ולצאת "מהמקרר המקומי" ?
יובל לובנשטיין, משמש כיועץ אסטרטגי לחברות בתחום מוצרי הצריכה והקמעונאות. שימש בעבר במגוון תפקידי ניהול בכירים ברשתות הום סנטר ושופרסל, ממקימי שופרסל דיל.