נקודת האיזון בעסק ככלי ניהולי
עוזי פלג*
ניתוח נקודת האיזון בעסק הוא אחד הכלים החשובים והבסיסיים הנדרשים, בכל עסק בכל תחום ובכל היקף פעילות, נקודת האיזון היא, רמת המכירות אשר בה ההוצאות שוות להכנסות כלומר אין רווח ואין הפסד.
בכדי לחשב את נקודת האיזון נדרש לדעת: את התרומה ואת שעור התרומה למוצר או לסה"כ מכירות, כמו כן נדרש לדעת את סה"כ ההוצאות הקבועות העקיפות המיוחסות לתקופת הזמן אשר לגביה בודקים את נפח המכירות.
בכדי לנתח את נקודת האיזון יש להכיר ולהבין מספר פרמטרים המשתתפים בתהליך החישוב ואת השפעתם על התוצאה הסופית.
עלות משתנה = הינה עלות הניתנת לשיוך ישיר למוצר או סדרת ייצור ומשתנה ביחס ישיר עם השינוי בכמות הייצור או הרכישה, העלות המשתנה יכולה להיות ברת מדידה ליחידת מוצר (חומר, זמן עבוד ) או ברת מדידה לסדרת ייצור (חומרי עזר, זמן כינון, אנרגיה כגון חשמל או מים ,דלק ועוד ), עלויות משתנה לסדרת ייצור מחלקים למספר היחידות בסדרה בכדי לקבל עלות ממוצעת לפריט.
העלות המשתנה בעסק יצרני = עלות החומר הישיר + חומרי עזר עקיפים משתנים + עלות עבודה בתהליך העיבוד + קבלנות משנה + אנרגיה עקיפה משתנה בתהליך הייצור.
העלות המשתנה בעסק מסחרי ללא ייצור = עלות הרכישה של הפריט/פריטים + עלויות משתנות ישירות הנגזרות באופן ישיר מהכמות (הובלה ימית, אוויריות, מכס וכו).
הוצאות קבועות עקיפות = סה"כ ההוצאות בעסק אשר אינן מושפעות מהשינוי בכמות הייצור או המכירה, יש לדעת שגם הוצאות קבועות אינן קבועות לכל שינוי במכירות, גידול משמעותי בהיקף הייצור או המכירות עשוי להצריך תוספת אנשי מנהלה או מחסן או שטחי ייצור ואחסנה, כנ"ל הפוך במקרה של צמצום פעילות, בכל מקרה יש בסיס מינימאלי של עלות קבועה שיהיה קיים כל עוד העסק פועל, שינוי של הוצאה קבועה בשל צורך להגדיל או להקטין פעילות עסקית לא תמיד ניתן או נדרש למימוש מידי.
התרומה = מחיר מכירה פחות עלות משתנה ( לפריט או לסה"כ נפח מכירות), התרומה הינה למעשה רווח גולמי.
שעור התרומה = תרומה מחולקת למחיר מכירה - ככל שיחס זה גבוה יותר משמעותו נקודת איזון נמוכה יותר.
בנקודת האיזון: סה"כ התרומה המתקבלת = לסה"כ ההוצאות הקבועות והעקיפות בעסק.
הפער בין היקף המכירות לנקודת האיזון: במידה והוא חיובי משמעו רווח במידה והוא שלילי משמעו הפסד.(במידה והוצאות המימון הוכללו כהוצאה קבועה, אזי הרווח הוא נקי לפני מס, ולא הוא תפעולי לפני הוצאות מימון)
לקבלת נקודת איזון כוללת במכירות של סל מוצרים, מחלקים את ההוצאות הקבועות בשיעור התרומה הכולל של סל המוצרים.
לקבלת נקודת איזון של מוצר אחיד ביחידות מוצר או תפוקה כגון:טון,מ"ר,ליטרים , מחלקים את ההוצאות הקבועות בסכום התרומה ליחידת מוצר או יחידת תפוקה, בכדי לקבל את סכום המכירה בנקודת האיזון יש לכפול את הכמות שנתקבלה במחיר המכירה ליחידת מוצר או יחידת תפוקה.
הבנת התנהגות הגורמים המשפיעים על נקודת האיזון ויכולת השליטה על גורמים אלה, מאפשרת להנהלה לקבל החלטות על תמהילי מכירה רצויים ומועדפים לחברה.
לכל עסק יש עניין שנקודת האיזון תהיה נמוכה ככל האפשר, במצב זה העסק יתחיל להרוויח בהיקף מכירה נמוך, בכדי להגיע לנקודת האיזון הנמוכה ביותר, העסק צריך להגיע למצב הבא:
הוצאות קבועות מינימאליות.
סה"כ עלות משתנה מינימאלית.
מחיר מכירה מקסימאלי.
הבנת המשמעות של נקודת האיזון והדרך שבה היא מחושבת, מאפשרת לעסק לבצע סימולציות של הורדת עלויות והוצאות, ובדיקת השפעתם על נקודת האיזון והרווח המבוקש, ולספק כיווני פעולה.
יתכנו מצבים שהיקף המכירות הנדרש בנקודת האיזון כולל רווח, לעסק המשווק מוצר אחד לשוק מסוים, איננו ניתן להשגה בשל גודל השוק הקטן שאליו משווק המוצר, במצב שכזה יש לבדוק מלמעלה למטה, כלומר יש לבדוק כיצד משיגים את הרווח המבוקש, בשוק בעל נפח מכירות מוגבל, ניתן לבצע זאת על ידי הגדלת התרומה, הגדלת התרומה יכולה להתבצע על ידי ייקור המוצר ו/או הוזלת העלות משתנה, לחילופין או במקביל הפחתת ההוצאות קבועות.
במידה והעסק מוכר תמהיל מוצרים ובהנחה שתמהיל המכירות מורכב, ממוצרים בעלי מחירים שונים ועלויות משתנות שונות, הרי שבכל תמהיל מכירות, כאשר ישתנה יחס המוצרים בתמהיל, תתקבל בעסק נקודת איזון משוקללת שונה, (ככל שהתמהיל יכלול מוצרים בעלי שעור תרומה גבוה יותר, נקודת האיזון המשוקללת של העסק תהייה נמוכה יותר), במצב שכזה העסק יעדיף תמהיל בעל תרומה מרבית.
לסכום ניתן לציין ששימוש מושכל ועקבי בטכניקת נקודת האיזון, מספקת לעסק כלי לבקרה ולתכנון ולסימולציות, של תרחישי מכירות, עלויות ותמהיל מוצרים אופטימאלי.
כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)
אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר
www.uzip.co.il
ניהול,ארגון,עסק,מנהל,תחזית,נקודת איזון, ניהול עסק, מינהל עסקים,איזון עסקי